Het einde van de BMW Z4 is in zicht. BMW bouwt momenteel de laatste exemplaren van het huidige model. Met een productieaantal van meer dan 115.000 stuks heeft de coupé-cabriolet nooit het succes van zijn gelijknamige voorganger kunnen evenaren.

BMW Z4 IIBMW Z4 II


BMW Z4

Het productie-einde is slecht nieuws voor de liefhebber van de BMW Z4, maar BMW bouwt nog enkele voorraadauto’s voor de mensen die net te laat zijn geweest om hun bestelling te plaatsen.

De vraag naar de huidige Z4 is overigens altijd vrij laag geweest, als je kijkt naar de verkoopcijfers van zijn voorganger. Van de uitgaande auto worden uiteindelijk maar iets meer dan 115.000 stuks geproduceerd, de vorige editie zag 191.800 maal het levenslicht.

BMW Z4 IIBMW Z4 II


Gehalveerd

Gedurende de zeven productiejaren is de productie van de coupé-cabriolet slechts driemaal boven het slechtste verkoopjaar van de eerste Z4 uitgekomen. In het 'topjaar' 2010 wist BMW 24.575 kopers te vinden - nota bene de helft van het beste verkoopjaar van de eerste Z4.

BEKIJK OOK DE VIDEO: NIEUWE BMW X1 GETEST

Een van de redenen waarom de in Regensburg gebouwde Z4 het uiteindelijk slechter heeft gedaan dan zijn voorvader, is de herpositionering van de roadster. En dat juist terwijl tijdens de financiële crisis de vraag naar open auto’s in het algemeen instortte.

Computerillustratie Schultz Design BMW Z4Computerillustratie Schultz Design BMW Z4


Computerillustratie Schultz Design BMW Z4

Opvolger

BMW werkt overigens wel aan een opvolger voor de Z4. Dat softtopmodel wordt momenteel in samenwerking met Toyota ontwikkeld en verschijnt volgend jaar op de markt.

BMW Z4 IIBMW Z4 II


Z4 II

2015: 7.950

2014: 10.802

2013: 12.866

2012: 15.249

2011: 18.809

2010: 24.575

2009: 22.761

BMW Z4 IBMW Z4 I


Z4 I

2008: 18.006

2007: 28.383

2006: 30.981

2005: 28.898

2004: 38.483

2003: 47.049