Bereid je voor: de nieuwe BMW XM vanuit alle hoeken

Waar we eerder een teaserplaat van de nieuwe BMW XM lieten zien, presenteren we je vandaag de complete auto. Let wel: het gaat hier nog om een concept car.

En dus hoef je niet bang te zijn dat dit model een-op-een in productie gaat. Je zult namelijk wel even schrikken van z’n nogal excentrieke voorkomen. Maar dan moeten we er ook direct bij zeggen dat studiemodellen van BMW vaak al wel vrij dicht tegen uiteindelijke productiemodellen staan. We verwachten dan ook eigenlijk dat er niet heel veel meer verandert aan het ex- en interieur van deze BMW XM.

Bijzondere lichtunits

Feit is wel dat de ontwerpafdeling van BMW opnieuw all in gaat en flinke stappen zet op het gebied van design. In welke richting ze die stappen zetten laten we aan jou, feit is wel dat ze lef tonen met deze XM. Opvallend zijn natuurlijk alle hoeken en vouwen op het koetswerk én de enorme nieren. Ook bijzonder zijn de koplampen die zijn verdeeld in twee modules. Dat geldt ook voor de twee lichtunits in de bovenste raamstijl.

BMW

En profil valt vooralsnog de oplopende raampartij op, terwijl ook de daklijn van de XM licht afloopt. Het zorgt voor een dynamisch ogende koets. Zwarte panelen rond de wielkasten accentueren bovendien de SUV-looks van dit nieuwe M-model. Op de achterzijde zien we, net zoals bij andere huidige BMW’s, een bijzondere vorm van de lichtunits en dito led-signatuur. Bijzonder zijn de manier waarom de vier uitlaateindstukken zijn verwerkt in de bumper. Niet naast, maar juist onder elkaar.

Citroën en BMW hebben een afspraak gemaakt over de kolossale XM

Knipoog naar BMW M1

Dat alles heeft helemaal niets te maken met die legendarische M1, het eerste model dat enkel door BMW M werd vervaardigd. Maar wacht, een knipoog naar die auto is er wél. Als je die M1 een beetje kent, weet je dat-ie twee BMW-logo’s op z’n kont heeft, een aan weerszijden. En kijk goed naar de achterruit van de XM: ook daar prijken twee BMW-logo’s op de hoeken van de achterruit.

Het interieur is wat conventioneler van opzet. Dat wil zeggen dat we het in grote lijnen kennen van recente BMW-modellen als de iX. Centraal staat het nieuwe gebogen display, dat ook de laatste versie van het iDrive-systeem bevat. Er is een hoge middentunnel die de bestuurder scheidt van de passagier en een sportieve ambiance creëert, maar verder spreekt BMW ook in dit geval over een ruime ‘lounge’.

750 pk

Mogelijk maakt de aandrijflijn in de BMW XM wat goed. Zoals we eerder al meldden kiezen de Duitsers enkel en alleen voor een PHEV-aandrijflijn. Het hart wordt gevormd door een V8-motor en dat is vrijwel zeker de bekende 4,4-liter V8 die BMW nu al in tal van performance-modellen gebruikt. In deze conceptversie van de XM is die motor met behulp van elektromotoren goed voor een totaal van 750 pk en 1000 Nm. Lukt dat ook voor de productieversie, dan is de nieuwe XM een van de sterkste SUV’s op de markt. Ter vergelijking: de Urus van Lamborghini reikt (zonder elektrohulp) tot een vermogen van 750 pk, maar ook de Italianen werken aan een stekkervariant.

BMW neemt de nieuwe XM eind 2022 in productie. Het model rolt van de band in de fabriek in Spartanburg, waar BMW meer SUV’s bouwt. In de Verenigde Staten dus, want dat is ook de belangrijkste afzetmarkt voor deze auto.