BMW XM: Dit is het exorbitante design van de 650 pk hybride SUV
Ben je geschrokken van de BMW Concept XM, met zijn bonkige Tonka-proporties, dubbelloops uitlaten en grote neusgaten. Dan kun je opgelucht ademhalen. Maar niet té opgelucht, want de productieversie van de BMW XM – een 650 pk sterke plug-in hybride SUV– is nauwelijks minder controversieel gestileerd.
BMW M bestaat vijftig jaar. Dat viert de sportafdeling van BMW met de introductie van de extreme BMW M4 CSL en – later dit jaar – de BMW XM. Die laatste lijkt een vreemd cadeau voor een submerk dat vroeger bekend stond om zijn messcherpe en haarfijn uitgebalanceerde sportsedans, de M3 en M5. Maar de kassa moet ook rinkelen, dus stapt BMW M in de markt voor peperdure spierballen-SUV’s. Aston Martin, Lamborghini en Porsche harken immers miljoenen binnen met de razend populaire DBX, Urus en Cayenne Turbo, allemaal auto’s die opvallen in het verkeer.
Design BMW XM heel iets afgezwakt
Maar met de XM gaat BMW schaamteloos voor de shockfactor. In vergelijking met het studiemodel is de productie-XM afgezwakt, maar niet veel. Weg zijn de winkelhaak-achterlichten van de concept car, ervoor in de plaats komen lichtunits die iets makkelijker te produceren zijn.
De kleine duivelshoorntjes boven de achterruit van de XM zijn gebleven, maar de twee BMW-logo’s erin zijn weg. Andere weggebruikers kunnen daarbij niet missen dat ze zijn ingehaald door een XM, want de vier uitlaatpijpen, die twee bij twee opeengestapeld zijn, schreeuwen zijn potentieel van de daken.
Nieren die je de stuipen op het lijf jagen
Het zijprofiel van de BMW XM lijkt niet zijn beste kant te worden, met een lomp afgekapte achterkant en een enorm brede d-stijl. Door het formaat van de monster-SUV lijken zijn wielen bovendien iets te klein (kopers kunnen straks tot 23-inch lichtmetaal bestellen).
De neus van de XM maakt een hoek van precies 90 graden, zó verticaal staat-ie. Helemaal voorop zien we koplampen die in twee units zijn opgesplitst, zoals de nieuwe 7-serie, i7 en gefacelifte X7 dat ook hebben. De nieren van de productie-XM zijn kleiner geworden, maar zullen voorliggers nog steeds de stuipen op het lijf jagen.
Twinturbo V8 met plug-in hybridetechniek
Wat er achter die grille ligt, weten we al: een nieuw ontwikkelde twinturbo V8 met plug-in hybride-ondersteuning. Volgens BMW ligt het gecombineerde vermogen van de aandrijflijn op 650 pk. Er is 800 Nm koppel beschikbaar. Wat de batterijcapaciteit is, heeft BMW nog niet bekendgemaakt. Het is in ieder geval genoeg voor een elektrische actieradius van maximaal 80 kilometer. De BMW XM heeft standaard een sperdifferentieel op de achteras, mee- en tegensturende achterwielen, actieve dempers en actieve rolstabilisatie. De productie van de XM begint in december in de VS.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oh oh! Deze elektrische BMW M2 zullen puristen niet leuk vinden
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
De nieuwe BMW M5 is een kind van zijn tijd
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro