Denk de enorme uitlaten weg, geef de wielen een maatje minder, vergeet de bijzondere buitenspiegels en voeg handgrepen toe. Als we Peter Heinrich, de productbaas van compacte BMW’s, mogen geloven, kijken we dan naar de toekomstige BMW X2.

bmw_concept_x2_7bmw_concept_x2_7


Hoe meer SUV’S, hoe beter. Ook in München bij BMW wordt steeds gekeken hoe het crossoverprogramma verder kan worden uitgebreid. De X3 en X5 hebben allebei een coupévariant in de vorm van de X4 en X6, maar voor de X1 ontbreekt zo’n sportiever model nog. BMW kiest met de X2 echter voor een heel andere koers. Hij krijgt geen aflopende daklijn, maar oogt toch een stuk dynamischer dan de X1 waarop hij gebaseerd is.

BMW X2, computerillustratie Schulte DesignBMW X2, computerillustratie Schulte Design


BMW X2, computerillustratie Schulte Design

Lekker maken

Waar we met de BMW X4 slechts een klein jaar hoefden te wachten op zijn marktdebuut, na de onthulling op de autoshow van Shanghai, zal het voor de X2 langer duren. Twee keer zo lang om precies te zijn. Waarom dan nu al presenteren? “Het is geen kleine X4, maar een volledig nieuw model”, legt Heinrich uit. “Hij heeft geen voorganger. We laten bijvoorbeeld nooit een concept van een nieuwe 3 Serie sedan zien. Daar kennen mensen het concept inmiddels, maar met de X2 hebben we echt iets helemaal nieuws bedacht. Hij is uniek in zijn ontwerp binnen het modellengamma van BMW. Zo weten we ook meteen hoe hij ontvangen wordt door de markt.”

"We laten bijvoorbeeld nooit een concept van een nieuwe 3 Serie sedan zien."

Minimale wijzigingen

Met die feedback kan overigens weinig meer gedaan worden, want de proporties liggen al volledig vast en ook het design zal grotendeels worden overgenomen. “We kunnen nog heel minimale wijzigingen doorvoeren aan het design.” Volgend jaar wordt weliswaar pas begonnen met de lancering van de productieversie, maar qua uiterlijk hoef je daar niet op grote verrassingen te gaan rekenen. Heinrich noemt de lancering van de X2 dan ook “heel vergelijkbaar met die van de X4”. Zo productierijp als die X4 Concept is de X2 nog niet, maar veel gaat er niet veranderen voordat hij in 2018 op de markt komt.

BMW X2, computerillustratie Schulte DesignBMW X2, computerillustratie Schulte Design


BMW X2, computerillustratie Schulte Design

Wereldauto

Het merk uit München heeft hoge verwachtingen van de X2. “Er zit in het segment van de X1 nog een enorme potentie om verder te groeien.” Niet alleen in Europa moet de auto goed gaan verkopen, maar vooral ook in de Verenigde Staten en in China. “In Amerika verkopen we geen 2 Serie Active Tourer en Grand Tourer. Daar bestaat het segment van de compacte MPV helemaal niet. Daar verkoopt de X1 - en zijn concurrentie - dan ook uitzonderlijk goed. In China is de X1 ook heel goed ontvangen. Voor die landen zien we dan ook een enorm potentieel voor de nieuwe X2.”

LEES MEER: TEST: BMW X1 VS. RANGE ROVER EVOQUE

UKL2-platform

De X2 komt op het UKL-platform van BMW te staan, waar niet alleen de X1 gebruik van maakt, maar ook de 2 Active Tourer, de 2 Grand Tourer en alle huidige Mini’s. “In de basis wordt het een voorwielaangedreven auto, maar hij wordt ook leverbaar met vierwielaandrijving.” Die vierwielaandrijving kan op twee manieren worden gerealiseerd: zowel met een cardanas en differentiëlen of door een elektromotor voor de achterste wielen. Die aandrijflijnen bestaan nu al binnen het platform en zullen ook hun weg gaan vinden naar de X2.

BMW X2, computerillustratie Schulte DesignBMW X2, computerillustratie Schulte Design


BMW X2, computerillustratie Schulte Design

i-Performance

Om de X2 alleen als i-performance (BMW’s nieuwe label voor modellen met een vorm van elektrificatie) aan te gaan bieden, gaat volgens Heinrich nog een stap te ver. “De komende jaren is dat nog net te beperkt. We zijn heel blij met hoe i-performance van start is gegaan, maar we zien dat het succes op dit moment nog te afhankelijk is van initiatieven vanuit de overheid. Zodra mensen ermee op pad gaan, zijn ze vaak overtuigd, dus voorlopig zal i-performance slechts een onderdeel van het volledige motorenaanbod zijn.”

Los Angeles

Welke beurs BMW aan zal grijpen om de productieversie van de X2 te laten zien is nog gissen. De logische keuze lijkt de autoshow van Los Angeles in november 2017, dan kan de verkoopstart meteen aan het begin van 2018 plaatsvinden. De tijd zal het leren…