BMW is voor de rechter gedaagd. Het Amerikaanse bedrijf Paice beweert dat de Duitsers gedeelde informatie onrechtmatig gebruikt is om BMW's te hybridiseren.

BMW i8 Concept


Begin 2000 begonnen autofabrikanten langzaam maar zeker met hybride-aandrijflijnen te experimenteren. Het leek een mooie manier om de uitstoot van auto's te te verlagen. De kennis was er alleen nog niet bij de fabrikanten. Gelukkig was daar het Amerikaanse bedrijf Paice dat het patent op veel gebruikte hybride-onderdelen heeft. Veel autobouwers gingen destijds om de tafel met de Amerikanen en leerden ervan. Ook BMW deed dat. Alleen claimt Paice nu dat de destijds gedeelde informatie niet bedoeld was voor gebruik door de Beierse autobouwer. Als de Duitsers dat hadden gewild, dan hadden ze een licentie moeten afnemen, iets wat niet gebeurt is.

Aanklacht

"BMW toonde veel interesse in de technologie van Paice, want BMW was nog steeds diesel aan het pushen en liep daardoor ver achter op andere fabrikanten die al bezig waren met het ontwikkelen van hybrides," aldus de aanklacht die Paige bij rechtbank heeft ingeleverd. "Paice deelde gedetailleerde informatie over hybride voertuigtechnologie met BMW, er vanuit gaande dat het niet gebruikt zou worden. Maar de autofabrikant onderhandelde niet over een licentie op de technologie, maar nam wat het had geleerd en gebruikte de informatie voor eigen gewin."

Geleden schade

Paice is dus van mening dat BMW inbreuk heeft gemaakt op de door hun in het bezit zijnde patenten en dat het moet opdraaien voor de geleden schade. Wat de rechter hiervan vindt is nog niet duidelijk, maar gezien het verleden van Paice ziet het er somber uit voor de Duitsers. De Amerikanen hebben onder andere Toyota, Kia, Hyundai, Ford Audi en Volkswagen al op dezelfde manier voor het gerecht gedaagd en heeft alle zaken gewonnen. Alleen Honda en General Motors hebben uit eigen initiatief een licentie bij Paice afgenomen. Paice claimt dat ruim 80% van alle hybrides op aarde gebruik maakt van één of meer van hun patenten.