BMW vindt elektrische auto’s niet per se duurzaam
Met alleen het bouwen van een elektrische auto maak je de wereld niet beter, zo stelt BMW. Er is veel meer nodig om tot een schonere en groenere planeet te komen, stelt Anne Brons, CEO van BMW Nederland.
“Je moet bij een elektrische auto veel breder kijken dan alleen het eindproduct”, stelt Brons. “We kijken bij BMW naar de hele keten: toeleveranciers, productie, de gebruiksfase en de recycling van een auto.”
Meer hernieuwbare bronnen
BMW werkt naar eigen zeggen samen met ruim 12.000 toeleveranciers, die allemaal aan bepaalde eisen moeten voldoen en ook doelen krijgen opgelegd om te verduurzamen. “Die doelstellingen komen jaarlijks terug in een dik rapport, om te garanderen dat al onze partners stappen maken. Onze eigen fabrieken, 31 in totaal, opereren CO2-neutraal. Een deel van de energie wordt opgewekt door hernieuwbare bronnen, en een steeds kleiner wordend deel door CO2 af te kopen. In Hongarije zijn we nu bezig met de eerste iFactory, waar we volledig emissieloos gaan produceren.”
BMW verhoogt aandeel gerecyclede materialen
Daarnaast maakt BMW ook stappen op het gebied van recycling. Momenteel bestaan BMW Group-modellen voor ruim 30 procent uit gerecyclede materialen. “Op korte termijn verhogen we dat naar 50 procent en per 2040 willen we dat al onze auto’s uit 100 procent gerecyclede materialen bestaan. Met de studieauto die we afgelopen jaar in München presenteerden (de i Vision Circular, red.) lieten we zien dat het vandaag eigenlijk al kan, maar om dat op grote schaal mogelijk te maken moet de hele productieketen worden aangepast. Daar gaat tijd overheen, maar dat zetten we nu alvast in gang.”
Daar moeten ook de Nederlandse dealers aan mee doen. “Met hen hebben we een duurzaamheidsconvenant gesloten en dat betekent dat ze actief mee moeten doen in die transitie. Niet alleen door zonnepanelen op het dak te plaatsen, ledverlichting op te hangen, bepaalde oliën te gebruiken; dat is basishygiëne. Het is ook heel belangrijk dat zij actief communiceren met onze klanten over de verduurzaming. Want de gemiddelde klant weet niet dat onze vijfde generatie aandrijflijn géén permanente magneten gebruikt, dat de accu nog maar 10 procent kobalt heeft ten opzichte van eerdere versies, of dat we géén grondstoffen uit Congo halen maar daar wel proberen om de arbeidsomstandigheden te verbeteren.”
Cadillac Celestiq nestelt zich tussen BMW i7 en Rolls-Royce Spectre in
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!