Na de V12-motor lijkt ook het einde van de V8-motor in zicht te zijn voor BMW. “We moeten hard ons best doen om de V8-motor te beschermen”, zegt Klaus Fröhlich, Chief of Engineering van BMW AG, tegenover Autovisie.

BMW M8 Competition Coupe


“We kunnen de V8-krachtbron nog bouwen doordat we hem met andere autofabrikanten delen”, laat Fröhlich weten, die zich niet overlaat over een overeenkomst met Jaguar Land Rover. Volgens de Duitser is de krachtbron bijna niet meer te rechtvaardigen. Overheidseisen beïnvloeden de consument, waardoor de vraag naar de krachtbron afneemt. De lagere verkoopvolumes zorgen er weer voor dat de kosten van de motor hoger worden. Want of je er nu veel of weinig van verkoopt, het blok moet aan dezelfde eisen voldoen als een drie- of een viercilinder motor. "De kosten van die jaarlijkse updates zijn enorm".

Duizenden euro's per blok

Het is de reden dat BMW stopt met de ontwikkeling van de V12-motor. “We vervaardigen slechts enkele duizenden V12-motor per jaar, waarvan het gros van de blokken voor Rolls-Royce zijn bestemd. Maar de krachtbronnen moeten wel voldoen aan de eisen zoals alle andere motoren. Dus elk jaar passen we ook de V12-motoren aan en dat zijn hoge kosten. Voor de ongeveer 5.000 V12-motoren betekent dat enkele duizenden euro’s per blok!”

BMW M8 motor


V8 Plug-in hybrid

Voor de BMW-modellen ziet Fröhlich een alternatief in de vorm van een geëlektrificeerde zescilindermotor. “Wanneer je een geëlektrificeerde zescilinder pakt, heb je al meer dan 500 kW aan motorvermogen en een koppel waarmee je alle transmissies vernietigt. Een combinatie van een V8 plug-in hybrid, of zelfs een zescilinder, levert zoveel performance dat een V12 geen bestaansrecht meer heeft.”

M GmbH

BMW’s M-divisie levert een V12-motor in de M760iL en V8-motoren in de M5, M8 en X7. De Motorsport-afdeling heeft al aangegeven niet negatief tegen elektrificatie te staan. Het bedrijf ziet zelfs veel voordelen.