BMW trekt het doek van de nieuwe 5-serie én i5
BMW trekt het doek van de spiksplinternieuwe Fünfer. Tijd om het design van de achtste generatie 5-serie, die er in de vorm van de BMW i5 voor het eerst ook als EV is, eens goed te bestuderen.
Beelden van de nieuwe BMW i5 kwamen per ongeluk al eerder naar buiten. Collega Remco Slump schreef toen al dat de PR-managers van BMW hier vermoedelijk alleen maar van smullen, want dat betekent twee keer publiciteit. En dat klopt, want we werpen wederom een grondige blik op de nieuwe BMW.
Het design van de nieuwe BMW 5-serie
Allereerst het design. Waar BMW geregeld modellen voorschotelt die menig autoliefhebber doet fronsen – denk aan dit monsterlijke apparaat – is het merk met het design van de populaire 3-serie en 5-serie over het algemeen iets minder rigoureus. Dat kan ook worden gezegd over deze achtste generatie BMW 5-serie, die overigens bijna 10 centimeter langer is geworden.
Hoewel het design duidelijk anders is dan het uitgaande G30-model, blijft het kenmerkend BMW – zelfs de bekende Hofmeister-knik zien we terug. En dat alles zonder aanstootgevend te zijn richting Europeanen, die wat minder dan in andere contreien gediend zijn van BMW’s gigantische blingbling-nieren die we op andere modellen zagen. Wie wel in de markt is voor opzichtige features kan kiezen voor de Iconic Glow-optie waarbij de contouren van de BMW-nieren verlicht zijn. In het interieur verdwijnen helaas veel fysieke knoppen. Om daarvoor te compenseren introduceert het merk QuickSelect, waarmee de belangrijkste functies wel bij de hand blijven.
Twee maanden geleden informeerden we je al over de verschillende aandrijflijnen in de achtste en nieuwste BMW 5-serie. Niet alleen komt de Fünfer met diesel-, benzine-, en plug-in hybridemotoren, ook is de 5-serie voor het eerste als volledig elektrische auto leverbaar. In Beieren noemen ze het de i5.
Specificaties van de nieuwe BMW i5
Nu zijn ook de specificaties van deze elektrische BMW 5-serie bekend. In eerste instantie komt de i5 als eDrive40 en M60 xDrive, beide met 81,2 kWh-accupakket. Die eerste variant heeft enkel een elektromotor die 340 pk en 430 Nm naar de achterwielen levert. De elektrische sedan sprint in 6,0 seconden naar de 100 kilometer per uur en heeft een WLTP-range tot 582 kilometer. Beide varianten kunnen tot 205 kW snelladen, waarmee van 10 naar 80 procent laden zo’n 30 minuten zou duren.
Dan de M60 xDrive, de elektrische krachtpatser. Deze EV heeft een elektromotor op de voor- en achteras en het vermogen komt daarmee uit op ruim 600 pk en 820 Nm, waarmee het 0 tot 100-sprintje slechts 3,8 seconden duurt. Van de 230 km/h topsnelheid sla je niet steil achterover, maar deze ligt wel hoger dan bij de eDrive40 (193 km/h). De BMW i5 M60 xDrive heeft een actieradius van maximaal 516 kilometer.
BMW M5 Touring en i5 Touring
Hoewel de Duitsers vandaag enkel de BMW 5-serie sedan toonden, zijn alle aandrijflijnen later ook als Touring leverbaar. Dat betekent dat de nieuwe M5 Touring, die uiteraard ook nog even op zich laat wachten, concurrentie kan bieden aan de Audi RS6 Avant en de BMW i5 Touring aan de… ehm, ja aan wat eigenlijk? BMW meent dat het met de i5 Touring de eerste is in het segment van de elektrische stationcar.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8