Ondanks allerlei aankondigingen van nieuwe elektrische modellen, krijgen de BMW i3 en i8 geen directe opvolger. Dat maakt BMW's ontwikkelingsdirecteur Klaus Fröhlich duidelijk. 

BMW i3


Er gingen al langer geruchten dat de twee i-modellen twee one-offs waren van het Beierse merk. Beide auto's hadden het karakter van een conceptcar door hun bijzondere verschijning en aandrijflijn. Dat BMW echt geen opvolger van de i8 wil, werd vorige week al een beetje duidelijk toen bleek dat ze een stokje staken voor Alpina's versie van de 'supercar'.

Vergeten

Nu blijkt dat naast de i8 ook de i3 geen opvolger krijgt. Beide auto's zijn volgens Fröhlich nooit bedoeld om een nieuwe lijn te starten. Toch liet BMW eerder wel weten dat het denkt aan modellen boven de i8 en onder de i3. Er werd gedacht dat de nieuwe Vision M Next Concept de i8 moest gaan opvolgen, maar die auto zou volgens Fröhlich te ver afstaan van het huidige model.

Die auto moet namelijk een concurrent van de  McLaren 570S worden. Die wordt boven de i8 gepositioneerd en is dus zeker geen opvolger van die auto. De supersportwagen kan in 2023 mogelijk op de markt komen met een aandrijflijn en platform die zijn gebaseerd op die van de i8. Daarbij wordt gedacht aan een vermogen van zo'n 700 pk.

Vierdeurs coupé

Ook hintte Fröhlich eerder al naar de komst van een BMW i2, mogelijk in 2024. Met die auto zou het merk mikken op een vanafprijs van minder dan €30.000,-. Die auto moet een minder uitgesproken uiterlijk krijgen dan de huidige i3, in de vorm van een kleine sedan of vierdeurs coupé.