In Zuid-Korea zijn in de afgelopen weken zevenentwintig BMW 520d's in brand gevlogen. BMW riep daar al 106.000 auto's terug naar de dealer en doet nu hetzelfde met zo'n 324.000 exemplaren in Europa.

BMW 5 Serie


Het gaat daarbij overigens niet alleen om de BMW 520d. In Europa moeten modellen met een viercilinder turbodiesel (gebouwd tussen april 2015 en december 2016) en zescilinder turbodiesel (gebouwd tussen juli 2012 en juni 2015) terug naar de dealer. In Nederland zijn dat ruim 6700 auto's uit de 3-serie, 4-serie, 5-serie, 6-serie, 7-serie en de X3-, X4-, X5- en X6-reeks.

Koelmiddel ontsnapt

Aanleiding is een aantal motorbranden in Zuid-Korea. BMW ging daar deze week diep door het stof en bood zijn excuses aan. Het probleem zit hem volgens BMW in de EGR-module (uitlaatgasrecirculatie). In sommige gevallen kunnen kleine hoeveelheden van het koelmiddel in de EGR-koeler ontsnappen en zich ophopen in de EGR-module. In combinatie met koolstof- en olieafzetting kan het brandbaar worden.