BMW reageert op kritiek op huidige designtaal
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FP90405489_highRes_the-first-ever-bmw-i.jpg)
Bijna twintig jaar geleden lag de ontwerpafdeling van BMW zwaar onder vuur toen het merk met de toenmalige 7 Serie en 6 Serie een nieuwe designtaal introduceerde. Met de huidige 4 Serie, M3 en M4, alsmede de X7 en iX zorgen de ontwerpen van de Duitse autobouwer weer voor felle discussies. Hoe reageren de ontwerpers er op?
Het Engelse autoblad AutoExpress legde de kritiek op de allernieuwste modellen aan de designbonzen voor. Hoe reageren zij op de commentaren die soms heel ‘brutaal’ zijn? “Voor sommige klanten moet je opvallen als je ze wilt bereiken”, legt BMW’s hoofddesigner Domagoj Dukec aan AutoExpress uit. “Je kunt geen ontwerp maken dat iedereen leuk vindt. Als je in deze branche zit, weet je hoe het is qua design. Elke dag praat je met mensen binnen en buiten het bedrijf en iedereen heeft een mening en een andere smaak. Als je iets wilt creëren dat echt opvalt, moet het onderscheidend en dus anders zijn.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2Fbmw_m440i_xdrive_coupe_15.jpeg)
Evaluatieprocessen
Volgens AutoExpress is Dukec niet verrast door de reacties op de ontwerptaal van BMW. Hij stelt de reacties niet te negeren, maar de kritieken van de BMW-fans en -klanten mee te nemen in de evaluatieprocessen van de ontwerpafdeling. Zijn baas Adrian van Hooydonk, als Senior Vice President Design verantwoordelijk voor de designs van de BMW Groep met merken Mini, Rolls-Royce en BMW, vult aan: “Social media, we houden ervan en haten het om dezelfde redenen, omdat het direct en snel is, en het kan brutaal zijn. We nemen de reacties op dezelfde manier mee als tijdens clinics met klanten. We hebben ze ingebouwd in het ontwerpproces.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F11%2FFK27516-e1480352087480.jpg)
Brutaal en niet prettig
Van Hooydonk: “Ik ga nooit naar designclinics omdat opmerkingen brutaal en niet prettig kunnen zijn. Ik wacht altijd de laatste evaluatie van feedback wereldwijd af. Dat doen we ook met social media. We kijken en analyseren de data, waar komen ze vandaan? Is het geliefd? Van welke verkoopmarkt is het afkomstig? Sociale media worden ook geanalyseerd, maar we weten niet of er echte BMW-klanten achter die opmerkingen zitten. We weten wel dat het echte stemmen zijn, dus moeten we er wel naar luisteren.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo verbruik je in de file zo min mogelijk benzine en bespaar je geld
-
Gelekt: productieversie van de Renault 5 E-Tech vanuit elke hoek
-
Er ligt straks een Amerikaanse muscle car onder jouw kerstboom
-
Geen enkele auto is ooit hoger geklommen dan deze Porsche!
-
Opletten! In Amsterdam mag je vanaf morgen nog maar 30 km/h
-
Joel Beukers: ‘Ik heb liever al mijn auto’s zwart’
-
Morgan maakt ons blij met een (elektrische) dooie mus
-
Waarom de allerleukste elektrische auto per direct niet meer te koop is
-
Minder elektrische auto’s graag
-
Prijs ‘powerbank’ Tesla Cybertruck gelekt
-
Er ontbreekt iets heel belangrijks bij deze Mini Cooper John Cooper Works
-
Duik in de prijslijst: dit heeft de BYD Seal te bieden