Power BEV, zo noemt BMW een lichtgecamoufleerde 5 Serie met elektrische aandrijflijn. De auto werd in een donker hoekje tijdens het #NEXTGen event gepresenteerd. Onderhuids schuilen nieuwe technologieën waarmee BMW de wereld toont flinke stappen te zetten op het gebied van EV's.

BMW Power BEVBMW Power BEV


Hoe werkt het?

De Power BEV, wat staat voor Power Battery Electric Vehicle, wordt aangedreven door drie elektromotoren uit de vijfde generatie. Twee van deze motoren bevinden zich op de achteras, de derde is terug te vinden op de vooras. Ze werken afzonderlijk van elkaar en dat moet ook het rijplezier ten goede komen. De elektro-motoren samen zorgen voor e-torque vectoring, waarbij bijvoorbeeld in een bocht meer koppel naar het buitenste achterwiel gestuurd wordt om onderstuur te voorkomen. Deze techniek moet ervoor zorgen dat je harder door de bochten kunt schieten dan met een Limited Slip Differentieel.

BMW Power BEVBMW Power BEV


Prestaties

Met 720 pk is er in ieder geval genoeg vermogen om te verdelen over de achterwielen. De elektro-sedan op basis van de huidige 5 Serie, bereikt de 100 km/h vanuit stilstand al in minder dan drie tellen.

Elektrificatie

Op de BMW iX3, die de Duitse autobouwer spoedig introduceert, zal een deel van de techniek van het prototype Power BEV ook hebben, maar voor de nu gepresenteerde sportsedan is de techniek verder uitgebreid. Dat ze bij BMW steeds meer bezig zijn met elektrificatie blijkt wel uit het feit dat zelfs de M-modellen aan de stekker gaan. De Vision M Next-concept car is daar het beste voorbeeld van, maar daar blijft het niet bij. Zolang een aandrijving qua prestaties voldoet aan de voorwaarden van M is een elektrische of hybride aandrijving ook zeker mogelijk.

BMW Power BEV
BMW Power BEV
BMW Power BEV
BMW Power BEV
BMW Power BEV
BMW Power BEV
BMW Power BEV
BMW Power BEV
BMW Power BEV
BMW Power BEV
BMW Power BEV
BMW Power BEV
BMW Power BEV
BMW Power BEV
BMW Power BEV
BMW Power BEV
BMW Power BEV
BMW Power BEV