BMW ontkent interesse in McLaren Automotive
Komt na onder andere Bentley, Rolls-Royce en Mini het eveneens Engelse McLaren in Duitse handen? Volgens een bericht in Automobilwoche staan BMW en Audi op de deur te kloppen.
BMW zou volgens de publicatie interesse hebben in de sportwagenafdeling McLaren Automotive van het in Woking gevestigde bedrijf. Audi daarentegen heeft zijn zinnen gezet op de Formule 1-divisie. Het bericht wordt de wereld in geholpen door niet nader genoemde bronnen. Naar verluidt zou BMW volgende maand een ontmoeting hebben met het investeringsfonds Mumtalakat, dat een belangrijk deel van McLaren in handen heeft. “Fout”, zo laat de woordvoerder van BMW weten. Meer wordt er niet over gezegd.
Audi wil F1
En Audi? Dat ontkent het niet. Tegenover het persbureau Reuters liet de autofabrikant weten dat het openstaat voor een samenwerking. Naar verluidt wil de Volkswagen-dochter de racestal van McLaren. Het moet Audi’s weg naar de Formule 1 vormen.
Eerdere samenwerking
Voor McLaren is BMW geen onbekende. De twee werkten eerder samen aan de aandrijfijn van de F1-sportwagen, die in de jaren negentig werd gebouwd. Een deelname van Mercedes-Benz in McLaren verstoorde de relatie tussen BMW en McLaren, waarna de beoogde productiecyclus van 300 stuks van de F1 werd beperkt tot slechts 100 klantenauto’s en het project ten einde kwam. Een dergelijke samenwerking zou nu ook kunnen, aangezien BMW een pracht van een V8-motor heeft die voldoet aan de volgende emissie-eisen.
Daarnaast hebben de Duitsers een krachtige elektrische aandrijflijn in ontwikkeling, die het voor de M5 gaat introduceren. De sportwagens van McLaren kannibaliseren niet met de producten uit München. Er komt weliswaar een M-sportwagen aan, maar de Duitsers kiezen voor een andere route, zo zijn de hints vanuit het Zuid-Duitse hoofdkantoor. Dat BMW McLaren gaat gebruiken als reactie op de intense samenwerking tussen Mercedes-Benz en Aston-Martin, is onzin.
Keihard geraakt
McLaren werd door de coronacrisis vorig jaar keihard geraakt. Het Formule 1-seizoen werd later dan gepland gestart, waardoor er minder inkomsten waren. Daarnaast moest de fabriek van de Engelse overheid tijdelijk dicht en werden klantenorders voor de sportwagens uitgesteld. De verkoop van de straatauto’s daalde met 64% tot 1659 eenheden. Het bedrijf schrapte een kwart van zijn personeel en kon overleven door het binnenhalen van nieuwe geldschieters. Steun van het Chinese Geely zou het bedrijf hebben afgeslagen.
Opgestapt
Vorige maand stapte Mike Flewitt op. Het vertrek van de topman van McLaren Automotive kwam onverwacht. Onder supervisie van Flewitt groeide de in 2011 gestarte productie van straatauto’s in sneltreinvaart, maar Flewitt kreeg ook het verwijt te veel modellen, speciale edities en types uit te brengen. Het allernieuwste model, de plug-in hybride Artura, komt met vertraging op de markt. Enerzijds door de naweeën van de coronacrisis, anderzijds door kwaliteitsproblemen.
Video McLaren
Zo kwam de McLaren F1 met BMW-motor tot stand
Dit was de weg naar McLarens Le Mans 1995-overwinning
Waarom McLaren niet alle exemplaren van de 620R kon bouwen
Lees ook:
Ook interessant
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 4)
-
Extreemste Skoda Citigo is een diesel om Porsches mee te pesten
-
Duik in de prijslijst: dit kost de MG 3 inclusief opties
-
Vraag Porsche Taycan stort in, brandstofmodellen juist populair
-
Elektrische auto kopen? Bij MG krijg je nu duizenden euro’s korting