BMW M550d xDrive: De M5 voor de veelrijder
De BMW M550d xDrive is als Badr Hari in een maatpak. Hij ziet er representatief uit, maar deelt keiharde klappen uit aan zakenlieden die hem provoceren. Met dank aan een 3,0 liter zescilinder diesel met vier turbo’s.
In de vorige generatie M550d kwam diezelfde motor tot 381 pk en 740 Nm. In de nieuwste versie van BMW’s topdiesel doet het blok daar nog een schepje bovenop. Het komt tot 400 pk en 760 Nm, wat de M550d in staat stelt om in 4,4 seconden van stilstand naar 100 km/h te sprinten (de Touring heeft 4,6 seconden nodig). De topsnelheid van de auto wordt door een elektronisch opgeheven vingertje ‘beperkt’ tot 250 km/h.
LEES OOK: NIEUWE BMW 550i SNELLER DAN M5
BMW’s xDrive-vierwielaandrijving is standaard (en stuurt het gros van de krachten naar de achteras), alsmede een achttraps Steptronic-automaat. De M550d krijgt daarbij ook een M-onderstel mee, een M-uitlaatsysteem en opgewaardeerde remmen (herkenbaar aan blauwe remklauwen). Wat hij kost, is nog niet bekend. Qua verbruik zou hij, ondanks zijn monsterlijke prestaties, genoegen moeten nemen met 1 liter diesel per 16,9 kilometer (16,1 voor de Touring). Maar daarvoor moet je de beheersing van een Tibetaanse monnik hebben.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koop nu! Autovisie Speaker voor in jouw elektrische auto
-
Lamborghini presenteert nieuw logo: zo is het veranderd door de jaren heen
-
Busje ombouwen naar camper? Hier moet je aan voldoen
-
Wanhoopsactie: Fisker Ocean nu voor extreem lage prijs aangeboden
-
Prijs Ford Explorer Nederland: goedkoper dan gedacht
-
Let op! Gemeentes geven jou onterecht een bekeuring
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Volkswagen Passat – of toch een ID.7 Tourer?
-
Dit is de nieuwe Porsche Elecster
-
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 is nu een hybride
-
Volkswagen Golf of Mercedes? Dit zijn de populairste occasions van 65-plussers
-
Wegenbelasting 2025 en 2026: dit betaal je voor een plug-in hybride
-
Heeft mijn camper, motor of aanhanger een apk-plicht?