BMW M4 GT3 maakt eerste meters op Nordschleife
BMW heeft haar nieuwe M4 GT3 aan de tand gevoeld op het meest uitdagende circuit ter wereld: de Nordschleife. De Duitse autofabrikant bereidt zich met deze test op de ‘groene hel’ voor op het officiële debuut van de vervanger van de M6 GT3.
Met 170 bochten en een lengte van 25,95 kilometer (de lay-out voor de 24-uursrace) biedt de Nordschleife de ultieme test voor elke auto, zo ook GT3’s. “Een auto die hier goed uit de verf komt, is goed voorbereid om alle andere circuits aan te kunnen”, wisten ze ook bij BMW. Zij hebben onlangs de BMW M4 GT3 de eerste meters laten rijden op het befaamde Duitse circuit.
BMW richtte zich bij de test op de Nordschleife vooral op de duurzaamheid van de componenten van de auto, die het flink voor de kiezen krijgen in bochten als Karussell, Flugplatz en Pflantzgarten. Augusto Farfus en Jens Klingmann hadden de eer om de eerste meters met de M4 GT3 op de Nordschleife te rijden en zijn zeer te spreken over de raceauto.
“Het debuut van de BMW M4 GT3 op de Nordschleife verliep erg goed”, vertelt een tevreden Klingmann. “Naar mijn idee heeft deze auto de sterktepunten van de voorganger vastgehouden, terwijl de zwaktepunten zijn aangepakt.” Farfus is blij dat hij zo ‘intensief’ bij het project betrokken is. “Het is altijd speciaal om voor het eerst de baan op te gaan met een nieuwe auto. Je weet nooit wat je kan verwachten en hoe de auto zich gedraagt. De BMW M4 GT3 liet een goede indruk achter”, aldus de Braziliaan.
Voortborduren op successen van voorloper M6 GT3
De BMW M4 GT3 is de opvolger van de M6 GT3, het strijdwapen van BMW sinds 2016. De M6 GT3 heeft een 4.4 liter V8 die maar liefst 585 pk produceert. Het Duitse automerk kende de nodige successen met de M6 GT3. Zo won het de 24 uur van Spa in 2016 en herhaalde dat nog eens in 2018. Vorig jaar won BMW nog de befaamde 24 uur van de Nürburgring en veroverde het de titel in de Intercontinental GT Challenge na zeges in de 8 uur van Indianapolis en de 9 uur van Kyalami.
Met de M4 GT3 hoopt BMW uiteraard voort te borduren op die successen. Of ze daarin slagen is nog even wachten, al duurt dat niet lang meer: later dit jaar zal de M4 GT3 al meedoen met een aantal races op de Nordschleife, als onderdeel van de Nürburgring Endurance Series. Voor die tijd zal BMW nog eens terugkeren op de Nordschleife voor een test.
BMW M4 GT3 in simracing
De BMW M4 GT3 is goed bekend in de virtuele wereld. Simracers van iRacing kunnen al rondscheuren met de BMW, al is dat wel met de prototype-versie. Met die auto won Max Verstappen met Team Redline onlangs nog de virtuele 24 uur van de Nürburgring.
Naast een vroege release van de auto in de simracewereld nam BMW nog een unieke stap voor simracers. In samenwerking met Fanatec, de maker van simproducten als stuurtjes en pedalen, ontwierp de Duitse fabrikant een stuur die niet alleen gemaakt is voor het simracen, maar ook in de daadwerkelijke M4 GT3 gebruikt zal worden. Mensen die dus het stuurtje kopen voor hun simhardware, hebben dan het echte stuur in de hand.
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe BMW M5 is een kind van zijn tijd
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?
-
In deze auto zit de krachtigste Formule 1-motor ooit
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro maakt de stuurmens in je los