BMW heeft met succes een eerste test afgelegd met de BMW M4 DTM met 2,0-liter viercilinderturbomotor. De test vond plaats op het terrein van de fabriek in Dingolfin. Alle DTM-auto’s krijgen volgend seizoen een viercilinder.

Helaas

Autosport en turbo’s: het is geen vreemde combinatie van BMW. Zo had de Brabham BMW in 1983 van Nelson Piquet ook een turbomotor. Afijn, de atmosferische 4.0 liter V8’s van de hudige DTM-racers mogen dus met pensioen. Vanaf seizoen 2019 rijdt iedereen met een vierpitter.

BMW M4 DTM Viercilinder 2
BMW M Motorsport, Bruno Spengler (CAN) BMW M4 DTM Roll out.
BMW M4 DTM Viercilinder 4
BMW M Motorsport, Bruno Spengler (CAN) BMW M4 DTM Roll out.
BMW M4 DTM Viercilinder 3
BMW M Motorsport, Bruno Spengler (CAN) BMW M4 DTM Roll out.
BMW M4 DTM Viercilinder 1
BMW M Motorsport, Bruno Spengler (CAN) BMW M4 DTM Roll out.

Vierpitter sterker dan V8

De turbomotoren leveren maximaal 630 pk: een winst van ongeveer 100 pk ten opzichte van de huidige V8’s. Vanwaar de kleinere motoren? Het DTM hoopt op deze manier beter ‘verbonden’ te blijven met de productieversies waar de racers vanuit designoogpunt op zijn gebaseerd. Op technisch vlak bestaan er geen enkele overeenkomsten.

Audi, BMW en Aston Martin

Het DTM wordt dus interessant in 2019. Helemaal omdat Aston Martin zich vanaf 2019 ook in de strijd zal mengen. Mercedes-Benz verlaat het DTM-kampioenschap in 2019. Volgend jaar gaat het dus tussen Audi, BMW en Aston Martin.