BMW M4 DTM Champion Edition is zeldzamer dan de M4 GTS
BMW-verzamelaars kunnen hun slaapzak van zolder halen en zich installeren bij de BMW-dealer. Er komt namelijk een limited edition van de BMW M4 Coupé uit en dat zou wel eens een klassieker van de toekomst kunnen worden.
Afgelopen weekeinde sleepte BMW het DTM-kampioenschap voor rijders in de wacht met BMW Motorsport-rijder Marco Wittmann. Voor de Duitser was het de tweede DTM-titel in drie jaar tijd. Om dat heuglijk feit te vieren, komt BMW met een zogeheten DTM Champion Edition van de M4 Coupé. Volgens BMW’s M GmbH is de M4 DTM Champion Edition een van de weinige gelimiteerde uitgaves die zo dicht bij de racewagens van het merk staat.
Plus 69 pk
Er komen slechts 200 stuks beschikbaar, waarmee de sportcoupé veel zeldzamer is dan de M4 GTS waarvan BMW er uiteindelijk 700 stuks heeft geproduceerd. Met die M4 GTS deelt de M4 DTM Champion Edition veel techniek. Dat begint bijvoorbeeld bij de 3,0 liter turbomotor. Net als het blok in de GTS beschikt de DTM-uitgave over een 69 pk hoger motorvermogen dan de standaarduitvoering van de M4. Het totaalvermogen ligt op 500 pk. Ook deze zes-in-lijn heeft waterinjectie, wat de enorme vermogenswinst mogelijk maakt. De krachtbron brengt de M4 Coupé nu in 3,8 seconden van stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld, ware het nu op liefst 305 km/h.
Alpine White
De in louter Alpine White gespoten M4 DTM Champion Edition onderscheidt zich van de reguliere M4-uitmonsteringen door onder andere koolstofvezel carrosseriedelen. Zo zijn de motorkap, het dak en de diffuser van het lichtgewicht doch supersterke materiaal vervaardigd. Om de gewichtsreductie voor het model voort te zetten, zijn de uitlaateindstukken van titanium gemaakt.
666 M
BMW zet de M4 DTM op Michelin Pilot Sport Cup 2-wielen, die op de vooras zijn voorzien van 265/35R19-banden en op de achteras 285/30R20-banden hebben aangemeten gekregen. Achter de zogeheten 666 M-lichtmetalen wielen in Orbit Grey schuilen carbon keramische remschijven. Voor deze gelegenheid monteert BMW M bovendien een mechanisch verstelbaar onderstel.
LEES OOK: NIEUW CIRCUITSPEELTJE VAN BMW, DE M4 GTS
Tweezitter
BMW heeft van deze M4 een tweezitter gemaakt. In plaats van een achterbank is achterin een rolkooi aangebracht. Het bekende meubilair is sowieso achterwege gelaten. Voorin staan twee kuipstoelen, voorzien van een laagje alcantara en leder.
De levering start spoedig. BMW M zal de gelimiteerde uitgave in een afdeling vervaardigen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen