Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 17 feb 2021
Leestijd: 2 minuten

Kiest BMW na de 128ti voor nóg een legendarische typenaam?

BMW koos er vorig jaar voor om een iconsiche typenaam, de ti, opnieuw te introduceren, ditmaal op de 1-Serie. Mogelijk kunnen we in 2022 nóg een legendarische BMW-aanduiding verwachten op een nieuw model!

Het zou daarbij gaan om een CSL-uitvoering van de nieuwe BMW M4. Die drie letters staan voor Coupe Sport Lightweight en verschenen voor ‘t laatst op de M3 Coupé uit 2004. Dat specifieke homologatiemodel wordt door velen nog altijd gezien als de beste M3 uit de geschiedenis van BMW. De M3 CSL was 110 kilogram lichter dan een reguliere M3, terwijl het vermogen van de zes-in-lijn-motor 360 in plaats van 343 pk leverde. Dat maakte ‘m in combinatie met het fraaie uiterlijk (een eigen bumperpartij met bijzondere luchtopening, dak van koolstofvezel en geïntegreerde achterspoiler) een ontzettend begeerlijke BMW. In totaal bouwde de Beierse autobouwer 1383 exemplaren.

Gelimiteerde oplage

Volgens Bimmer Post, een forum dat vaak vertrouwelijk en betrouwbaar nieuws meldt, keert de CSL-aanduiding terug op de nieuwe M4. Het heeft geruchten opgevangen dat BMW een dergelijk model vanaf juli 2022 gaat produceren. Dat zou – net als bij de andere CSL-modellen – in een gelimiteerde oplage gebeuren.

BMW M4

Verder ontbreekt elk detail. Gaat BMW inderdaad een M4 CSL uitbrengen, dan zal het lichtere circuitvariant zijn van de reguliere M4. Het lijkt aannemelijk dat het dan de reguliere M4 als basis neemt, dus met 480 pk, een handgeschakelde zesbak en achterwielaandrijving. Dat is immers de lichtste versie. Tegelijkertijd zal het vermogen van de zes-in-lijn worden opgekrikt. Dat doet BMW al voor de Competition-variant, die 510 pk sterk is. Mogelijk wordt de M4 CSL nog iets krachtiger. Tegelijkertijd verwachten we dan uiteraard ook aanpassingen in het onderstel, maar ook in de aankleding van de M4. Een CSL moet immers lichter en straffer zijn dan een regulier M-model. Zo licht als de M3 CSL zal-ie niet worden, want een reguliere M3 weegt zelf al 1775 kilogram.

BMW 128ti
BMW 128ti

128ti

Is dit alles het geval, dan is de BMW M4 het tweede model dat in korte tijd een historisch verantwoorde modelnaam tot zich neemt. Vorig jaar presenteerden de Duitsers immers de 128ti als concurrent voor de Volkswagen Golf. Autovisie-redacteur Dries van den Elzen mocht die auto toen ook al ontdekken op de Nordschleife, zoals je hieronder ziet.

Overigens is de BMW M4 CSL, als die er komt, niet het tweede CSL-model van BMW. Die drie letters verschenen in de jaren 70 namelijk voor het eerst op de BMW 3.0, die in samenwerking met Alpina verscheen en gebaseerd was op de BMW E9.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Carscoops

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.