BMW M4 Cabrio is ready for take-off
Als je nu voor de M4 Cabriolet naar de website van BMW gaat, dan zie je daar de open Motorsport-versie nog altijd staan. Maar probeer er verder geen informatie over aan te vragen. De productie is namelijk gestaakt. Het is wachten op de volgende editie.
En die nieuwe M4 Cabrio is aanstaande. De fabrikant is inmiddels gestart met de levering van de M3 Limousine – nu er een Touring is aangekondigd draagt de M3 een achtervoegsel – en de M4 Coupé. De eerste exemplaren staan inmiddels op kenteken. De klanten hebben er enkele maanden op moeten wachten. Hij werd alweer afgelopen zomer gepresenteerd. Hoewel de orders worden uitgevoerd in de fabriek, is de autobouwer al weer geruime tijd bezig met de lancering van de volgende loot aan de M-stam. Dat het de M4 Cabrio is, is niet verrassend. In de M3/4-familie zit sinds het ontstaan van de productlijn uit ook een cabriolet. Van dat oorspronkelijke model zijn er overigens niet heel veel gebouwd.
30 Jaar oude BMW M3 Cabriolet geëerd met speciale limited edition open M4
Grote neusgaten
Is het nog een verrassing hoe de open vierzitter met Motorsport-genen er uit komt te zien? We nemen de M4 Coupé en combineren die snelle sportcoupé met de 4 Serie Cabriolet, zoals die binnenkort in de verkoop gaat. Dat betekent dat de ruwe carrosserie van de 4 Serie afkomstig is, maar het plaatwerk van BMW’s M-designtafel komt. De M4 Cabrio heeft uiteraard het opvallend gestileerde front met grote verticale roosters, de uitgebouwde motorkap en geknepen lichtunits. Ook kenmerkend voor het ontwerp zijn de uitgeklopte wielkasten en aangezette dorpels. Op het voorscherm komt een klein roostertje. Aan de achterzijde vallen naast de subtiele spoiler de vier grote uitlaatuitstukken op, die verwerkt zitten in een grote diffuser.
Vouwdak
Net als de sedan- en coupé-broer komt de M4 Cabriolet met de geblazen zes-in-lijn voor de dag. Uit het 3,0-liter-blok perst BMW Motorsport minimaal 480 pk. Het is aannemelijk dat BMW de M4 Cabrio met achter- en vierwielaandrijving gaat aanbieden. Maar de krachtbron is niet het grote verschil met zijn voorganger. De Cabrio krijgt voor het eerst in de historie van de M4-familie een softtop. De inklapbare hardtop, zoals die op de allerlaatste M3 Cabrio en de eerste M4 Cabrio werd gemonteerd, maakt weer plaats voor een stoffen dak. Volgens BMW biedt het stoffen dak tegenwoordig net zo veel comfort als een inklapbare hardtop. Belangrijker nog is dat een softtop minder weegt. En wanneer het dak opgevouwen achterin ligt, wordt de gewichtsbalans nauwelijks veranderd in tegenstelling tot bij de types met metalen vouwdak.
(Na)zomer
BMW wordt binnen enkele maanden leverbaar, zodat de vroege kopers nog deze (na)zomer van de M4 Cabrio kunnen genieten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze sportieve occasion koop je voor minder dan 5.000 euro
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt
-
Bij dit type tankstation is benzine tot 10 procent goedkoper