‘BMW M2 wordt gebouwd volgens het vertrouwde recept’
BMW heeft de autoliefhebber de laatste tijd wat laten schrikken, onder andere door de introductie van voorwielaandrijving op de nieuwe 1 Serie en 2 Serie. Maar gelukkig komt er ook genoeg goed nieuws uit München, in de vorm van de nieuwe M2.
Hoewel BMW officieel nog niets heeft gemeld over de aankomende 2 Serie Coupé en diens varianten, weet het Britse Autocar al een aantal hoopgevende details over de modellijn te melden. De sportcoupé wordt namelijk ‘gewoon’ volgens het vertrouwde recept gebrouwen. Bronnen melden dat de M2, die intern G87 wordt genoemd, een iets minder krachtige versie van BMW’s meest recente zes-in-lijn in z’n neus krijgt. De krachtbron ligt al in de X3 M en X4 M en verschijnt later dit jaar ook in de M3 en M4. In de M2 is de motor volgens de bronnen goed voor minstens 426 pk. Daarmee is de nieuwe M2 iets krachtiger (+16 pk) dan z’n voorganger en sterker dan de Mercedes-AMG A45 S. De sprintcijfers zullen wel grotendeels gelijk zijn aan het voorgaande model, omdat de nieuwe M2 een tikkeltje zwaarder zal zijn.
CLAR-platform
De 2 Serie Coupé wordt volgens een andere filosofie gebouwd dan de recent gepresenteerde 2 Serie Gran Coupé. Waar die concurrent van de Mercedes-Benz CLA op het voorwielaangedreven FAAR-platform staat, wordt de basis voor de 2 Serie Coupé gelegd door het CLAR-platform. Het betekent dat er ruimte is voor een in lengte geplaatste motor en achterwielaandrijving. Ook is dat platform klaar voor mogelijke elektrificatie, in mild-hybride-vorm. Hoewel BMW nog niet van plan zou zijn om de eerste nieuwe M2’s als MHEV op de markt te brengen, is dat iets later in de levenscyclus van het model wel mogelijk. Bronnen melden dat in de toekomst mogelijk elk M-model een MHEV wordt, om zo de CO2-uitstoot van de totale vloot te drukken. Mogelijk wordt er bij een facelift van de nieuwe M2 dus toch een elektromotor aan de zescilinder toegevoegd.
Dat is natuurlijk helemaal geen slecht nieuws, omdat een elektromotor ook kan bijdragen aan de prestaties van een auto. Maar er is meer. Zoals we eerder al meldden komt de M2 er ook weer met een handgeschakelde zesbak. Optioneel is de M2 dan ook leverbaar met een achttraps automaat met koppelomvormer, in plaats van een automaat met dubbele koppeling (zoals nu het geval is in de M2).
Achterwielaandrijving
Het leukste is misschien nog wel dat de M2 er komt met enkel achterwielaandrijving. Huidige, grotere M-modellen hebben een variabele vierwielaandrijving, maar de bronnen van Autocar melden dat de kleine coupé er met enkel achterwielaandrijving komt. Het maakt de M2 volgens de autobouwer uniek in zijn segment, en is voor klanten de reden om die auto te kopen. De M2 staat volgens de Zuid-Duitsers namelijk voor een pure rij-ervaring.
Qua vormentaal hangt de 2 Serie Coupé waarschijnlijk tegen de Gran Coupé aan. Vooral de vorm van de grille en koplampen zullen vergelijkbaar zijn. Wel verwacht men dat de Coupé een langere neus heeft dan de CLA-concurrent, door de in lengte geplaatste motor.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30
-
Met deze Google Maps-instelling bespaar je veel benzine
-
Hoe de Alfa Romeo Milano de Italiaanse wet overtreedt
-
‘Tesla gaat twintig procent personeel ontslaan’