‘BMW M2 wordt gebouwd volgens het vertrouwde recept’
BMW heeft de autoliefhebber de laatste tijd wat laten schrikken, onder andere door de introductie van voorwielaandrijving op de nieuwe 1 Serie en 2 Serie. Maar gelukkig komt er ook genoeg goed nieuws uit München, in de vorm van de nieuwe M2.
Hoewel BMW officieel nog niets heeft gemeld over de aankomende 2 Serie Coupé en diens varianten, weet het Britse Autocar al een aantal hoopgevende details over de modellijn te melden. De sportcoupé wordt namelijk ‘gewoon’ volgens het vertrouwde recept gebrouwen. Bronnen melden dat de M2, die intern G87 wordt genoemd, een iets minder krachtige versie van BMW’s meest recente zes-in-lijn in z’n neus krijgt. De krachtbron ligt al in de X3 M en X4 M en verschijnt later dit jaar ook in de M3 en M4. In de M2 is de motor volgens de bronnen goed voor minstens 426 pk. Daarmee is de nieuwe M2 iets krachtiger (+16 pk) dan z’n voorganger en sterker dan de Mercedes-AMG A45 S. De sprintcijfers zullen wel grotendeels gelijk zijn aan het voorgaande model, omdat de nieuwe M2 een tikkeltje zwaarder zal zijn.
CLAR-platform
De 2 Serie Coupé wordt volgens een andere filosofie gebouwd dan de recent gepresenteerde 2 Serie Gran Coupé. Waar die concurrent van de Mercedes-Benz CLA op het voorwielaangedreven FAAR-platform staat, wordt de basis voor de 2 Serie Coupé gelegd door het CLAR-platform. Het betekent dat er ruimte is voor een in lengte geplaatste motor en achterwielaandrijving. Ook is dat platform klaar voor mogelijke elektrificatie, in mild-hybride-vorm. Hoewel BMW nog niet van plan zou zijn om de eerste nieuwe M2’s als MHEV op de markt te brengen, is dat iets later in de levenscyclus van het model wel mogelijk. Bronnen melden dat in de toekomst mogelijk elk M-model een MHEV wordt, om zo de CO2-uitstoot van de totale vloot te drukken. Mogelijk wordt er bij een facelift van de nieuwe M2 dus toch een elektromotor aan de zescilinder toegevoegd.
Dat is natuurlijk helemaal geen slecht nieuws, omdat een elektromotor ook kan bijdragen aan de prestaties van een auto. Maar er is meer. Zoals we eerder al meldden komt de M2 er ook weer met een handgeschakelde zesbak. Optioneel is de M2 dan ook leverbaar met een achttraps automaat met koppelomvormer, in plaats van een automaat met dubbele koppeling (zoals nu het geval is in de M2).
Achterwielaandrijving
Het leukste is misschien nog wel dat de M2 er komt met enkel achterwielaandrijving. Huidige, grotere M-modellen hebben een variabele vierwielaandrijving, maar de bronnen van Autocar melden dat de kleine coupé er met enkel achterwielaandrijving komt. Het maakt de M2 volgens de autobouwer uniek in zijn segment, en is voor klanten de reden om die auto te kopen. De M2 staat volgens de Zuid-Duitsers namelijk voor een pure rij-ervaring.
Qua vormentaal hangt de 2 Serie Coupé waarschijnlijk tegen de Gran Coupé aan. Vooral de vorm van de grille en koplampen zullen vergelijkbaar zijn. Wel verwacht men dat de Coupé een langere neus heeft dan de CLA-concurrent, door de in lengte geplaatste motor.
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk