Het moet de meest agressieve sportwagen uit het BMW M-aanbod worden: de BMW M2 CS. Volgens Markus Flasch, baas van BMW M, wordt deze auto krachtiger en lichter dan de M2 Competition.

BMW M2 Competition


De BMW M2 CS, die binnenkort officieel aangekondigd wordt, is de zwanenzang van de huidige M2. Het is de laatste 2 Serie voordat BMW de nieuwe Coupé introduceert. En met de CS wordt ook direct de S55-motor uitgezwaaid. Een reden om eens goed uit te pakken, en volgens Markus Flasch, CEO van BMW M, bewaren ze dan ook het beste voor het laatst. "Het is het strakste en puurste BMW M-model dat we in jaren hebben uitgebracht. Hij is fenomenaal en stuurt als een racewagen met kentekenplaten."

Clubsport

Dat is niet zo gek, want BMW M liet eerder al weten dat de M2 CS meer vermogen krijgt dan de M2 Competition, die op dit moment de krachtigste variant is met 410 pk en 550 Nm. Daarnaast zal de 'Clubsport' ook aanzienlijk lichter zijn dan de Competition. Dat leidt natuurlijk naar een snellere 0-100 sprint (M2 Competition doet dit in 4,2 seconden), maar desondanks blijft de topsnelheid gelijk. BMW M begrenst deze standaard op 250 km/h en 280 km/h als het optionele M Driver's Package wordt aangevinkt op de optielijst.

De BMW M2 CS is gericht op hardcore enthousiastelingen en wordt daarom standaard geleverd met handbak. Een zeventraps automaat is optioneel. Vermoedelijk krijgt de auto een nog hardere afstelling, waarbij schokdempende rubbers vervangen worden voor kogelgewrichten. Dat heeft als voordel dat het stuurgedrag strakker wordt, maar als nadeel dat elke kiezel op de weg gevoeld wordt.

Koolstofvezel

Ook weten we nog niet precies hoeveel gewicht er bespaard wordt, en wat dit voor gevolgen heeft voor de uitrusting in het interieur. De carrosserie wordt waarschijnlijk grotendeels in koolstofvezel uitgevoerd. Denk hierbij aan onderdelen als het dak, de motorkap en de bumpers. Daarnaast wordt de M2 CS versierd met de nodige M Performance-onderdelen.

Het speciale uitzwaaimodel komt naar verluidt in gelimiteerde oplage op de markt. De fabriek in Leipzig zal er niet meer dan 2.200 produceren. Slechts 100 hiervan zijn voor de Benelux gereserveerd.