Niet wat je hoopt: dit wordt de nieuwe en eigen auto van BMW M
De M-divisie van BMW spreekt al geruime tijd over de onthulling van een eigen model. Dat gaat helaas geen auto worden waar de echte liefhebber op hoopt.
De Motorsport-divisie van BMW, altijd aangeduid met de letter ‘M’, gaat altijd aan de haal met reeds bekende BMW-modellen. Maar in het verleden kwam het ook ooit met een éigen auto, die je niet als regulier BMW-model kon kopen. Dan hebben we het natuurlijk over de legendarische M1, met het geweldige design van Giorgetto Giugiaro.
Urus, DBX en Purosangue
Lang ging het gerucht dat BMW M met een directe opvolger van die auto bezig was, maar de laatste weken werd steeds meer duidelijk dat dat niét zo zou zijn. In tegendeel: BMW M zou zich gaan richten op een performance-SUV. Een auto die het moet opnemen tegen bijvoorbeeld de Lamborghini Urus, Aston Martin DBX en de aankomende Ferrari Purosangue. Het is vanuit financieel oogpunt een slimme keuze van de fabrikant, want dit is het segment waar momenteel enorm veel geld wordt verdiend.
Maar het is slecht nieuws voor de liefhebber van sportwagens, dus. De BMW-liefhebber had waarschijnlijk gehoopt op een opvolger van die M1, of in ieder geval op een auto die een overeenkomst met dat icoon uit de vorige eeuw heeft. Maar nee, de Beierse autobouwer komt dus met een beresterke doch waarschijnlijk enorm grote en zware SUV.
Op pad met BMW’s elektrische vlaggenschip: de BMW iX – Review
Expressief statement
Het merk laat nu weten wat we zo ongeveer kunnen verwachten van het nieuwe model. Hij krijgt de naam XM (gaat Citroën daar nog een punt van maken?), daar BMW de letter ‘X’ gebruikt voor diens SUV’s. Het merk spreekt zelf over ‘het meest expressieve statement van de afgelopen 50 jaar van BMW M’. Zijn ze de controversiële iX dan al zo snel vergeten? Of gaan ze nu al nóg een stap verder? Op de enige foto die we nu hebben, zien we in ieder geval nieren die nóg groter zijn dan we nu al kennen. Op de teaserplaat zijn ze bovendien geaccentueerd door een ledstrip, om er nóg meer aandacht voor te vragen. Het is nog geen 1 april, toch?
Over de aandrijflijn weten we nog niets, al kunnen we het al wel raden. BMW M meldt dat het gebruik gaat maken van een geëlektrificeerde aandrijflijn. Reken dus op een beresterke plug-in hybride. De basis wordt daarbij waarschijnlijk gevormd door de indrukwekkende 4,4-liter biturbo V8. Die is in de X7 M50i al goed voor 530 pk, maar kan door de toevoeging van elektromotoren wel eens richting de 700 pk grens gaan.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30