Remco Slump
Remco Slump Nieuws 26 okt 2022
Leestijd: 2 minuten

BMW, luister je? Een abonnement op stoelverwarming wordt mogelijk verboden

BMW heeft een nieuw verdienmodel gevonden. Bij het Duitse premiummerk kun je een abonnement afsluiten op bijvoorbeeld stoelverwarming of een grootlichtassistent. Maar in deze Amerikaanse staat willen ze daar paal en perk aan stellen.

Normaal gesproken koop je een nieuwe auto mét of zonder stoelverwarming. Maar BMW heeft een alternatief. Je kunt een nieuwe auto kopen zonder stoelverwarming, maar de optie dan later via de BMW Connected Drive Store kopen of huren. In Nederland zijn de maandelijkse abonnementskosten 19 euro. Je mag de optie een maand lang gratis proberen. Ook kun je kiezen voor een contract voor één of drie jaar. Dan ben je goedkoper uit.

Fysiek zit stoelverwarming al in de auto

Wat is het probleem precies? Waarom krijgt BMW zoveel kritiek op dit verdienmodel? Omdat de stoelverwarming al in de auto zit, zelfs als je die niet hebt aangevinkt op de optielijst. Daarmee bedoelen we dat de benodigde verwarmingselementen keurig in de stoelen zitten, maar niet zijn geactiveerd. Als je bij BMW een abonnement neemt op stoelverwarming betaal je dus eigenlijk voor iets dat je al hebt.

BMW verdedigt keuze voor abonnementsvormen

New Jersey wil abonnementsmodel verbieden

Niet alleen het publiek is daar boos over, ook de politiek. In de Amerikaanse staat New Jersey is een wetsvoorstel ingediend om dit soort diensten te verbieden. Wetsvoorstel 4519 past de Consumer Fraud Act zodanig aan dat het voor fabrikanten verboden wordt om veiligheids- en comfortfeatures als abonnement aan te bieden. Tenminste, als de fysieke onderdelen ervoor al in de auto zitten.

Er zit een maas in het wetsvoorstel

Er zit echter een maas in het wetsvoorstel. Als een autofabrikant kan aantonen dat een service doorlopende kosten met zich meebrengt voor de dealer, voor het bedrijf zelf, of voor derden, dan mag iets wél als abonnement worden aangeboden. Een concierge-service bijvoorbeeld, waarvoor merken een callcentre moeten aanhouden.

BMW verwacht dat de kritiek op abonnementen wel overwaait

Maar ja, fabrikanten kunnen natuurlijk allerlei manieren bedenken waarop een semi-autonome rijassistent, een flitspaalwaarschuwing of real time verkeersinformatie ze doorlopend geld kost. Drie jaar geleden probeerde BMW klanten een jaarlijks bedrag te laten betalen voor Apple CarPlay. Na felle kritiek stopte de BMW er snel mee. Alle CarPlay-updates verlopen via Apple en de telefoon van de gebruiker. Er zijn dus geen kosten voor BMW.

Boetes voor automerken bij overtredingen

Als wetsvoorstel 4519 in New Jersey wordt aangenomen, moeten bedrijven 10.000 dollar boete betalen bij de eerste overtreding en 20.000 dollar voor alle overtredingen daarna. We zijn benieuwd wat automerken gaan doen als de wet er komt. Mogelijk zullen ze bepaalde opties in New Jersey helemaal niet meer aanbieden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.