Op pad met BMW’s elektrische vlaggenschip: de BMW iX – Review

Met de gloednieuwe iX laat BMW zien waartoe het nu in staat is op het gebied van elektrisch rijden. Is het vlaggenschip dé elektro-SUV van het moment?

Over het uiterlijk van de iX is al veel geschreven en gezegd. Dat het geen natural beauty is, is duidelijk. Of je ‘m mooi vindt of niet, BMW heeft gepoogd een modern en toekomstgericht ontwerp neer te zetten. Over een paar jaar kunnen we het uiterlijk van de iX daarom wellicht beter beoordelen.

Twee versies

De iX komt er in eerste instantie in twee versies, een xDrive40 en xDrive50. Allebei met vierwielaandrijving dus, met dank aan de elektromotoren op de voor- en achteras. In de 40 zijn die goed voor 340 pk, in de 50 leveren ze samen 523 paardenkrachten. Daardoor sprint de sterkste versie binnen 4,5 seconde naar 100 km/h. De topsnelheid is begrensd op 200 km/h.

Beide versies hebben ook een eigen accupakket. Die meet in de BMW iX xDrive40 71 kWh, goed voor zo’n 430 kilometer. De 50 heeft een grotere batterij met een netto capaciteit van 105,3 kWh. Die variant moet op papier 630 kilometer ver komen. Tijdens onze eerste kennismaking realiseerden we over een redelijk gevarieerd traject van zo’n 260 kilometer, met veel stukken op hoge snelheid, een verbruik dat correspondeert met een actieradius van zo’n 470 kilometer. Eind dit jaar zullen we op onze normronde onderzoeken wat het precieze werkelijke bereik van de BMW iX is.

Niet gehaast

Met die 523 pk is de BMW iX xDrive50 ontzettend snel, maar gelukkig niet gehaast. Het stroompedaal is na enige gewenning goed te doseren en de vermogensafgifte is mooi lineair. Ook de besturing is licht, precies maar zeker niet nerveus. Dat alles past goed bij het comfortabele karakter van de iX, want dat zit samen met de luchtvering en adaptieve dempers wel snor.

Wil je alles weten over de BMW iX, kijk dan verder in bovenstaande video of lees binnenkort de uitgebreide test in ons magazine. Weten wat het model kost? Of liever alles horen over de achtergrond van deze auto? Kijk en lees dan verder via onderstaande links.

Duik in de prijslijst: Kleuren voor de BMW iX

Waarom de iX (niet) de BMW van de toekomst is – Walkaround

Reageer op artikel:
Op pad met BMW’s elektrische vlaggenschip: de BMW iX – Review
Sluiten