BMW iX vs. Hongqi E-HS9: Welke ‘Chinese’ SUV is het best?
Terwijl wij lopen te klagen dat de Duitse premiums steeds meer focussen op klanten uit het Verre Oosten, denken de Chinezen inmiddels ook te weten wat wij Europeanen willen. Wat is waar?
Deze Autovisie-test kan je volledig lezen in Autovisie Magazine nummer 11 of online. Dit artikel is een kleine preview van wat je in het blad kan lezen!
BMW iX en Hongqi E-HS9 hebben ‘China-syndroom’
“Een nucleaire meltdown met een dusdanige intensiteit dat de gloeiende massa dwars door de aarde heen bij wijze van spreken richting China kan smelten.” Zo luidt niet alleen de definitie van het China-syndroom, maar het is volgens velen ook een geschikte beschrijving om bepaalde uiterlijke kenmerken van de BMW iX te karakteriseren.
Tweeënhalf jaar na de onthulling oogt het front wat ons betreft nog precies even obsceen als toen, maar inmiddels is de BMW niet meer vanzelfsprekend de auto met de meest… opvallende voorgevel van de markt. Niet geheel verrassend is de concurrentie afkomstig uit het land waarvan het smaakprofiel vermoedelijk verantwoordelijk is geweest voor de totstandkoming van de iX: China. We doelen op de E-HS9 van Hongqi, het oudste actieve automerk uit die contreien en daarmee afficheert het zich trots. ‘Since 1958’ – dat u het weet- heeft Hongqi (spreek uit: ‘hongtsjie’) vooral bekendheid vergaard met opulente staatslimousines om leden van De Partij te vervoeren. Stuk voor stuk zijn die staatskarossen voorzien van een grille met genoeg chroom om hun aantocht al van kilometers afstand blikkerend aan te kondigen.
Nutteloze grill
In het geval van de elektrische E-HS9 dient die niet eens om koellucht naar binnen te zuigen, maar alleen om z’n bestuurder eenzelfde entree als de partijbonzen te gunnen. Als het met de twee meter brede voorkant niet lukt, dan laat het profiel de monden alsnog openvallen van ontzag. Met bijna dezelfde afstand tussen beide bumpers als een verlengde Range Rover en een hoogte die door het grote blikoppervlak maximaal geaccentueerd wordt, maakt de E-HS9 dezelfde onverzettelijke indruk als de Grote Muur.
Zowel de BMW als Hongqi hebben een grote accu
En zo’n compleet rijdend fort kan al voor 81.995 euro het jouwe zijn. Het lijkt een redelijke prijs voor een rijk uitgeruste, 435 pk sterke zevenzitter met een 84 kWh-accu (waarvan 76,5 kWh bruikbaar), die een WLTP-actieradius van 380 kilometer mogelijk maakt. Tegelijk kunnen we ons goed voorstellen dat je niet direct staat te springen om met een kleine euroton in de hand richting één van de vier Hedin-dealers te racen voor een proefrit. Maar wie denkt dat de Hongqi bij voorbaat tot een leven in de schaduw van de gevestigde orde is veroordeeld, moet maar eens een kijkje gaan nemen in Oslo. Daar is de E-HS9 op werkelijk elke straathoek te vinden.
Terwijl je ook in Noorwegen voor hetzelfde instapbedrag bij BMW kunt aankloppen voor een iX. Die kost in Nederland minstens 85.000 euro als eDrive40 met 326 pk en een actieradius van 425 kilometer uit een accupakket met 76,6 kWh inhoud, waarvan 71 kWh inzetbaar is. Met een lengte van 4,953 meter is hij wel 25,6 centimeter korter met 10 centimeter minder wielbasis dan de Hongqi, maar verder is hij in elk opzicht net zo aanwezig, opvallend en omvangrijk.
Dat je BMW pas echt compleet is na uitgave van nog eens 20k aan opties, maakt niet uit. We hebben hier immers van doen met een 103.590 euro kostende E-HS9 “President” met een 99 kWh-accu (90 kWh bruikbaar), 551 pk en een interieur met businessclass reiscomfort voor alle zes de inzittenden. Het witte gewaad is bij de prijs inbegrepen, maar wij zouden nog een paar duizend euro spenderen aan zwarte lak en een ‘black pack’, waarmee alle verchroomde details worden verduisterd. Samen met een set gitzwarte 22-inch karrenwielen ziet het ding er dan stiekem best gaaf uit, geef maar toe.
De iX mag er vanbinnen noch vanbuiten uitzien als een prototypische BMW, maar hij rijdt in zekere zin wel zo, voor zover dat mogelijk is in een elektrische crossover van 2,5 ton. Ook zonder luchtvering, vierwielsturing of andere onderstelfratsen ligt de iX op de weg als het blok dat hij van buitenaf lijkt. Gewicht is maar een getal, besef je wanneer je vergeefs probeert om enige onbalans in het chassis te introduceren. Wat je er ook op afvuurt, de iX absorbeert het stoïcijns. Hij blijft tot op belachelijke snelheden insturen totdat de voorbanden lichtjes beginnen te wringen om je op andere ideeën te brengen.
Tijdens de overige 99,99 procent van de kilometers voel je hoe de dempers hun best doen om onwenselijkheden van onderaf door te laten, maar het gewicht van de auto wel tijdig op te vangen na een lastwissel of bij het afrijden van een hobbel. Meer stuurprecisie kun je zelfs als doorgewinterd BMW-rijder niet vragen, wel meer gevoel. Ook kunnen we ons voorstellen dat een bepaald type klant misschien wel meer basiscomfort wenst. Want enige stugheid blijf je wel in het onderstelkarakter van de iX herkennen om tot zo’n strakke wegligging te komen.
Voor wie is een Hongqi wat?
Voor die klantengroep zou de Hongqi weleens iets kunnen zijn. Want die bewandelt met luchtvering en veerwegen van gevoelsmatig een halve meter lang de weg van het compromisloze knuffelkussencomfort. Dons, wolken, eendenkuikens, luchtballonnen – dat werk. Het gevolg is weliswaar dat je bij allesbehalve gematigde snelheid wordt geconfronteerd met meer dan behoorlijke rol- en duikneigingen, maar toch kunnen die de auto niet van z’n stuk brengen.
Want altijd is er het gewicht van dat kolossale accupakket onder je. Dat ligt laag en mooi gecentreerd en zorgt daarom voor een zeker gevoel wanneer de massa op de dempers en luchtzakken eenmaal tot rust is gekomen. Een wielbasis van 3,1 meter en 265-sectie banden rondom doen daarbij hun duit in het zakje. Ook inzake het afstellen van chassis’ hebben de Chinezen klaarblijkelijk niet stilgezeten de afgelopen tijd.
Gelijke wapens
Waar de meeste Chinese merken zich momenteel onderscheiden met concurrerende prijzen (BYD, Xpeng, MG), innovatieve techniek en betaalopties (Nio) of innige samenwerking met lokale bekendheden (Polestar, Smart), probeert Hongqi min of meer met gelijke wapens de gevestigde orde te bestrijden. Afgezien van het ruimteaanbod en een comfortabel karakter heeft de E-HS9 de klant weinig extra’s te bieden ten opzichte van wat deze al kent. Inmiddels is er op de thuismarkt en in Noorwegen ook een versie met 120 kWh-accupakket beschikbaar, die zo’n 100 tot 150 kilometer verder komt op een lading. Als Hongqi die met een verbeterde mens-machine interface kan aanbieden voor minder dan een ton, zal het China-syndroom mogelijk op meer mensen vat krijgen.
Duik in de prijslijst: Hongqi E-HS9 – serieuze concurrent voor ‘de Duitsers’?
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla Cybercab: goedkope zelfrijdende auto komt snel op de markt
-
Waarom er misschien toch geen verbod op brandstofauto’s komt
-
Zou jij een BMW i4 laten staan voor de elektrische DS N°8?
-
Dit is waarom de Toyota Urban Cruiser jou zo bekend voorkomt
-
Hé overheid, zo in je miljoenen bij automobilisten zonder gedoe
-
Tesla Model Q: komt deze ‘budget-EV’ echt al binnen half jaar?
-
Daar is-ie dan: de Aston Martin Valhalla met Formule 1-trekjes
-
Dit is de nieuwe Ferra.. Xiaomi YU7
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Skoda Elroq
-
Porsche 911 S/T-koper heeft een kinderachtig gevoel voor humor
-
Marktplaats: ‘Ook occasionkopers zijn nu het schakelen zat’
-
13.000 euro, 1.400 kilometer range! Dit kan alleen in China