Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 4 okt 2021
Leestijd: 2 minuten

BMW i7 laat niet lang meer op zich wachten

Dat BMW druk bezig is met de ontwikkeling van de elektrische i7, is geen geheim. Het duurt niet lang meer voordat de limousine zich volledig laat zien.

Naar verwachting trekken de Duitsers namelijk volgend jaar lente het doek van de i7. Mik op ongeveer april, zo meldden bronnen binnen BMW ons onlangs. De i7 is dan de vierde auto in een reeks nieuwe elektromodellen van de fabrikant. Vorig jaar presenteerde het de iX3, eind dit jaar verschijnt de iX op de Nederlandse markt. Kort daarna verwelkomen we de volledig elektrische i4.

Groot accupakket

Wat er precies met de i7 gaat gebeuren, is nog even afwachten. Naar verwachting krijgt de nieuwe toplimousine een accupakket dat meer dan 100 kWh meet, goed voor een bereik dat met gemak de 600 kilometer overschrijdt. Dat is goed mogelijk, daar de nieuwe iX een accupakket van 105,3 kWh heeft, en daarmee op papier 630 kilometer ver komt. Reken wat aandrijflijn betreft op een vermogen van ruim 500 pk.

Foto: Roelof Buisman

BMW kiest voor de i7 in ieder geval nog wel voor het ‘power of choice’-principe. Dat houdt in dat de nieuwe 7-serie met verschillende aandrijflijnen op de markt verschijnt. Naast een elektrische, kunnen klanten ook kiezen voor een benzine-, diesel- of plug-in hybride-variant.

Einde V12

De komst van de elektrische versie betekent in elk geval dat de V12-motor verdwijnt. Het is volgens BMW simpelweg te duur om die krachtbron te homologeren, om nog maar te zwijgen over de CO2-boetes die daaruit kunnen volgen. Dat geldt ook voor dochtermerk Rolls-Royce. De Britten gaven vorige week immers aan te stoppen met de V12-krachtbron, om zich op een volledig elektrische toekomst te richten. In 2023 staat de allereerste elektro-Rolls, de Spectre, in de wereldwijde showrooms.

Foto: Roelof Buisman

De Spectre wordt niet zomaar een BMW i7 met ander innerlijk en uiterlijk. Rolls-Royce kiest voor haar eigen aluminium spaceframe en dus voor een compleet eigen bodemsectie. Of en hoe de twee qua elektrotechniek sterk van elkaar verschillen, is afwachten.

Route du Soleil

Onlangs is de BMW i7 in ieder geval al veelvuldig op de weg gezien. In camouflagepak, welteverstaan. Zo ook door Autovisie-lezer Roelof Buisman, die de aankomende elektro-limousine tegenkwam op de Route du Soleil.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.