BMW's elektrische auto (de i3) staat niet bepaald bekend als sportief, maar verandert als de BMW i4 op de markt komt. Deze nieuwe BEV krijgt een bereik van 600 kilometer en 530 pk.


Tot nu toe scoort BMW goed op het gebied van milieu met het enige elektrische model, de i3. Deze wordt immers compleet klimaatneutraal gemaakt. Maar op het gebied van sportiviteit - u weet wel, hetgeen waar het merk om bekendstaat - voegt de i3 niets toe. En dat terwijl elektrificatie de volgende stap in sportieve aandrijving lijkt te worden. Kijk maar eens naar de indrukwekkende prestaties van een gemiddelde Tesla. Maar gelukkig lijkt het erop dat de Duitsers begrijpen hoe het werk, de BMW i4 krijgt namelijk 530 paardenkrachten (390 kw) en een actieradius van 600 km.

Zwaarder

Daarmee is de BMW i4 qua vermogen vergelijkbaar aan de BMW m850i, die hetzelfde aantal paarden uit een 4,4 liter V8 haalt. En hoewel beide auto's hetzelfde vermogen hebben, is de i4 toch iets langzamer bij een sprint van 0-100km/h. De i4 heeft hiervoor namelijk precies vier seconden nodig, de M850i doet dit in 3,7 seconden. Het zou kunnen betekenen dat de i4 aanzienlijk zwaarder is dat de M850i, hoewel de grote grand tourer al niet licht is met 1.865 kg. Het gewicht van de i4 laat BMW nog niet weten.

Daarnaast claimt BMW dat ze het gewicht van het accupakket extra laag hebben weten te houden. Dit deden ze door zoveel mogelijk componenten samen te voegen in een enkele behuizing (bijvoorbeeld: elektromotor, versnellingsbak en aandrijvingselektonica in één pakket). Dit geldt ook voor de gehele batterij van 80 kWh die door dit principe maar 550 kilogram weegt. Een bijkomend voordeel van het combineren van componenten is dat BMW een hoge efficiëntie heeft kunnen behalen. Dat maakt op zijn beurt het bereik van 600 km weer mogelijk.


Elektrische BMW

De BMW i4 wordt in 2021 aan ons voorgesteld en gaat dan ook in productie in de fabriek in München. Maar voor die tijd kunnen we al kennismaken met de ontwikkelingen die BMW voor de i4 heeft doorgevoerd. De samengevoegde componenten zijn namelijk zo gemaakt dat ze in elke toekomstige elektrische BMW toegepast kunnen worden. De eerste auto die we zullen zien met de vijfde generatie eDrive technologie, zoals BMW het noemt, komt in de iX3 die we volgend jaar op de weg zullen zien.