Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 5 mrt 2020
Leestijd: 2 minuten

BMW i4 Concept vergelijkt zichzelf met legendarische E30

De BMW E30 is een van de meest geliefde modellen van de Beierse autobouwer. En dat is precies de auto waar BMW de i4 Concept nu mee vergelijkt.

BMW heeft de laatste tijd een hoop over zich heen gehad, vooral door het presenteren van de enorme grilles op de aankomende 4 Serie en i4. Hoewel iedereen het erover eens lijkt te zijn dat die modellen qua ontwerp grotendeels zeer geslaagd zijn, valt een grote groep over de nieren op de neuzen van die auto’s. De BMW 4 Concept shockeerde vorig jaar bij zijn presentatie op de IAA in Frankfurt en deze week fronste men opnieuw zijn wenkbrauwen bij het zien van de i4 Concept.

Maar BMW lijkt zelf uiterst tevreden en zelfverzekerd bij het ontwerp van zijn neuzen en nieren, gezien de promovideo van de i4. Daarin zie je een aantal mensen die afwisselend rijden in een i4 en een E30. Het perspectief wisselt continu van het heden naar het verleden, en weer terug. Daarmee suggereert BMW dat de i4 de moderne incarnatie van de geliefde E30 is, maar die zien wij er niet in terug, de enige overeenkomst lijkt de lakkleur.

Cijfers

Ambitieus, al belooft de i4 Concept goede cijfers. Het model zal waarschijnlijk in meerdere versies leverbaar worden, maar de sterkste variant levert prestaties op het niveau van de toekomstige M4. De i4 heeft een vermogen van 530 pk en sprint daarmee in vier tellen naar 100 km/h. De topsnelheid ligt volgens het merk boven de 200 km/h. Een volle accu (80 kWh) brengt de i4 600 kilometer ver volgens de WLTP-cyclus, laden kan met een maximaal vermogen van 150 kW. De productieversie van de BMW i4 Concept verschijnt volgend jaar op de markt.

We moeten het de autobouwer wel nageven: BMW volgt volledig zijn eigen koers en laat zich niet van de wijs brengen door de publieke opinie. Bij de introductie van de 4 Concept (de coupé die vorig in Frankfurt voor het eerst getoond werd) dacht iedereen nog dat deze grote grille nooit in productie zou gaan. Maar nu recent foto’s van pre-productie auto’s zijn gelekt, lijkt het erop dat een grille van deze omvang straks wel degelijk de productieversie ‘siert’. Ook met de i4, die door zijn elektrische aandrijflijn helemaal geen grille nodig heeft, maar wel dezelfde grote (dichte) nieren heeft, blijft BMW consequent de grote-bek-koers handhaven.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.