BMW i3 is terug, maar niet zoals we hem kennen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2FP90453894-highRes.jpg)
BMW neemt de i3 weer op in het leveringsprogramma. Let wel, alleen de naam i3. Het typeplaatje is gekoppeld aan een totaal ander model.
Met de i3 introduceerde BMW in 2013 voor het eerst een model met een naam beginnend met de i. De letter duidde op de aanwezigheid van een stekkeraansluiting, of dat nu was of een accupakket op te laden voor een elektro-auto of een plug-in hybride-auto. Onder de noemer verscheen al heel snel de i8, een plug-in hybride-sportwagen. Daarna bleef de i-familie verschoond van aanvullingen, terwijl binnen het BMW-programma wel degelijk stekkerhybrides verschenen. Pas met de iX3 kwam er een vervolg. De elektrisch aangedreven X3 viel onder het i-label. Inmiddels bestaat de productlijn ook uit een i4 en iX en staan er veel aanvullingen op stapel, zoals de i5 en i7.
Primeur autoshow Beijing
Inmiddels heeft de i3 het veld moeten ruimen, maar de naam krijgt een vervolg. Zoals de i4 en i7 een elektrisch aangedreven variant van respectievelijk de 4 en 7 Serie zijn, is de volgende i3 een elektrische 3 Serie. BMW was van plan om de elektrosedan half april op de autoshow in Beijing te presenteren, maar de autotentoonstelling vindt ditmaal geen doorgang vanwege een coronauitbraak in het land. De Duitsers kiezen er voor om de elektrische 3 Serie nu digitaal te onthullen, te meer de productie reeds van start is. Al in mei 2022 komt het model op de markt.
Langere wielbasis en wagenlengte
BMW geeft aan dat de auto, die als i3 eDrive35L op de prijslijst komt te staan, ontwikkeld is voor de Chinese markt. De L in de naamgeving duidt ook op een langere wielbasis dan het reguliere model. De assen van de 4,87 meter lange 3 Serie staan 2,97 meter uit elkaar. In vergelijking met de Europese 3 Serie is de carrosserievariant precies 11 cm langer dan de standaardmaatvoering.
Actieradius BMW i3
Voor de aandrijving zorgt de zogeheten Gen5 eDrive-aandrijflijn of anders gezegd de vijfde generatie elektro-aandrijving. De krachtcentrale is gelijk aan die in de iX3, i4 en iX. In de sedan is er 210 kW aan vermogen en een koppel van 400 Nm beschikbaar. Daardoor is de i3 in staat om de sprint 0-100 km/h in 6,2 tellen af te ronden. De energie komt uit een batterij met een capaciteit van 70,3 kWh. Na het laden -95 kW via DC en 11 kW via AC, kan de elektrische 3 Serie een afstand van 526 km afleggen.
Export niet gepland
De BMW i3 eDrive35L rolt in het Chinese Lydia, Shenyang, van de band, waar BMW Brilliance Automotive Ltd. een fabriek heeft staan. Export staat momenteel niet gepland.
Lees ook:
Ook interessant
-
Vakantie met de auto? Nederlanders twijfelen door prijs van benzine
-
Deze occasion wil je: McLaren 570S, ‘alsof je in de supermarkt loopt met een pinloze handgranaat’
-
Novitec haalt nóg meer vermogen uit Ferrari SF90 Stradale
-
Deze one-off Renault 5 komt recht uit een Disneyfilm
-
Nieuw Chinees automerk BYD komt naar Nederland
-
Met deze 5 auto’s van tractormerken mag je wél op de snelweg
-
Max Verstappen is het gezicht van de Honda e Limited Edition
-
Door deze primeur moet het wat veiliger worden op de weg
-
Zien: Saab leeft! Allereerste editie nationaal evenement
-
Waarom we de V12 nog niet zo snel hoeven uit te zwaaien
-
Toch Europese carrière voor Ford Bronco
-
Eerste BMW 7 Serie en i7 rollen van de band