De BMW i8 ziet eruit als een supercar, maar is het niet echt met 360 pk. Alpina bouwde er een met 460 pk, maar die haalde het niet tot de verkoop. BMW stak hier een stokje voor.

BMW i8 Spyder


De BMW i8 is nog steeds een unieke verschijning binnen het aanbod van BMW. Met zijn vleugeldeuren, supercarlooks en hybride-aandrijving valt hij enorm op. Maar volgens de kopers van de auto zit er een klein nadeeltje aan: het gebrek aan pk. De i8 moet het namelijk doen met 362 pk uit een 1,5 liter driepittertje en een elektromotor. Alpina zag kans om dit concept te verbeteren door de i8 van 460 paardenkrachten te voorzien. Maar voordat deze op de markt kon komen, stak BMW daar een stokje voor.

Uitlaat

Volgens Andreas Bovensiepen, Alpina-baas, vond BMW het vooral vervelend dat Alpina ervoor koos om een uitlaat aan de achterkant van de i8 zichtbaar te maken. Dat de Alpina i8 een volledig aangepast subframe aan de achterkant had om ruimte te maken voor een tweeliter viercilinder benzinemotor was blijkbaar geen probleem. Die uitlaat paste niet bij de identiteit van de i8.

BMW i8 aandrijflijn


Helaas bleef het bij het ene prototype dat Alpina geproduceerd heeft. Het project werd daarna eigenlijk in een doofpot gestopt. Niemand buiten Alpina en BMW heeft de auto ooit gezien. Precies wat BMW graag wilde. De Duitse autobouwer vindt dat Alpina namelijk de gaten in de line-up van henzelf moet opvullen, niet met bestaande BMW-modellen moet concurreren. Alpina's krachtigere i8 past zou in theorie dus eerder een M-auto moeten zijn.

Vier cilinders

Hoewel we dus nooit een i8 met viercilinders en meer pk's gaan zien, heeft BMW onlangs wel een waardig alternatief aangekondigd. De BMW Vision M Next verscheen voor het eerst op het toneel tijdens de #NEXTgen conferentie in München op 25 juni. Deze auto, die overigens ook supercarlooks heeft, krijgt net als de i8 een hybride-aandrijflijn. De M Next krijgt alleen 600 pk mee. Bijna het dubbele van zijn de huidige i8 dus.

Toevallig heeft de BMW Vision M Next een viercilinder benzinemotor naast de elektromotoren die verdeeld zijn over de voor- en achteras. Hij zou in theorie 100 km volledig elektrisch op een volle acculading moeten kunnen afleggen. Een sprint van stilstand naar 100 km/h gaat binnen 3 seconden en de topsnelheid zou op 300 kilometer per uur uitkomen. Natuurlijk gaat het hier nog om een conceptmodel, maar verwacht dat er een straatlegale Vision M Next ergens 2022 bij de dealer staat.