Grote metamorfose BMW 6 Serie begonnen
BMW is begonnen met het opnieuw rangschikken van de 6 Serie-familie. De productie van de 6 Coupé wordt momenteel afgebouwd, terwijl in de fabriek te Dingolfing de productievoorbereidingen voor de 6 GT in volle gang zijn. De Duitse autobouwer zal in de toekomst de 6 Serie alleen nog als GT leveren. De Coupé, Cabriolet en Gran Coupé worden vervangen door de 8 Serie.
In de Verenigde Staten is de 6 Coupé al van de prijslijst gehaald. In februari rolde in Duitsland de laatste 6 Coupé voor de Amerikaanse markt al van de band. De productie voor Europa draait nog. De Cabriolet en de Gran Coupé zijn nog leverbaar, maar ook voor die modellen is het einde in zicht.
Langer en lager
Het leveringsprogramma van de 6 Serie krijgt in november een nieuwe impuls als BMW de GT lanceert. De 6 GT is de opvolger van de 5 GT, waarvan de bouw afgelopen februari al werd stilgelegd. Net als zijn voorganger krijgt de 6 GT een coupé-achtige carrosserielijn. Maar anders dan de 5 GT wordt de variant op basis van de 6 Serie niet zo hoog. De designafdeling van BMW heeft de daklijn 5 cm lager gelegd. De totale lengte van de auto neemt echter wel toe. De bumpers staan 10 cm verder uit elkaar. Binnen deze nieuwe afmetingen biedt de 6 GT plaats aan vijf personen.
Tweedelige klep
De inzittenden krijgen toegang tot het interieur middels vier portieren zonder sponningen. Dat had de 5 GT ook al. Anders is de vijfde deur. Had de 5 GT nog een klep die op zowel hatchback- als sedanwijze geopend kon worden, die van de nieuwkomer bestaat uit een deel. Door van de tweedelige achterklep af te stoppen reduceert BMW al een stuk gewicht. De extra scharnierpunten maakten de vernuftige constructie heel zwaar.
November
Wanneer BMW in Europa met de 6 Serie Coupé stopt, is niet bekend. De 6 GT komt 11 november op de Nederlandse markt. (foto’s Wilco Blok)
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe versie bevestigt: Tesla Model 3 blijft een topaanbieding
-
‘Bizar dat mensen met elektrische auto’s nu extra worden gestraft’
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow