De strijd om de hete hatches lijkt op dit moment gewonnen door de Mercedes-AMG A45 S. De kleine kar haalt meer dan 400 pk uit een vierpitter en BMW gaat daar de strijd niet mee aan. De Münchenaren komen niet met een nieuwe BMW 1M, maar hebben een betere oplossing.

BMW M2 Competition


Meer dan vierhonderd pk in een klein autootje is wat teveel van het goede. Tenminste, dat lijkt men bij BMW te denken. De net getoonde nieuwe BMW 1 Serie komt er dan ook niet als idioot krachtige 1M. Het sterkste model zal de M135i xDrive worden. Niet dat die het slecht doet met 310 pk, maar een race tegen de Mercedes-AMG A45 ga je er niet mee winnen. Marcus Flasch, hoofd BMW M, heeft wel een ander antwoord op het AMG-geweld.

Zes-in-lijn

Flasch geeft aan dat er op dit moment geen plannen zijn voor een model boven de M135i xDrive, maar dat het merk wel komt met een nieuwe, achterwielaangedreven M2. En daarmee geeft hij ook gelijk de strategie van het merk weer. Want waarom zou je een extreem geblazen vierpitter op alle vier de wielen aansluiten, als je er ook voor kunt kiezen om een zes-in-lijn op de achterwielen aan te sluiten? Dat past immers beter bij het imago van de M-divisie.

BMW M2


Flasch voegde toe: "de M2 is toevallig mijn favoriete M-auto. Hij heeft zoveel karakter. Niet elke bestuurder gaat ermee naar circuits en benut het volledige potentieel van de auto, maar in de BMW M2 voel je het karakter al op de eerste rotonde. Hij stuurt precies, heeft een snelle aandrijving en een handbak. Overigens blijven we handbakken aanbieden zolang klanten erom blijven vragen. Het gaat immers om het plezier van het rijden."

2 Serie Gran Coupé

Van de huidige M2 staat nog CS-uitmonstering op de planning. Deze komt er om de BMW M2 Competition uit te zwaaien. Daarnaast heeft BMW al laten weten dat er een nieuw klein model op de Los Angeles Motor Show getoond gaat worden. Dat moet de 2 Serie Gran Coupé worden. Dat is een 2 Serie Coupé met twee extra deuren en (helaas) voorwielaandrijving.