Het zijn twee onwaarschijnlijke partners, BMW en Mercedes. Maar toch gaan de twee met elkaar in zee. Doel van de samenwerking? Een bijna zelfrijdende auto op de markt brengen in 2024.

Mercedes - BMWMercedes - BMW


De zelfrijdende auto moet er uiteindelijk een keer gaan komen. Veel bedrijven zetten er vol op in, maar het uiteindelijke doel, een level 5 volledig autonoom voertuig, lijkt steeds verder weg. De technologie die dit haalbaar moet maken wordt steeds moeilijker te ontwikkelen omdat er steeds meer kleine lastig oplosbare problemen de kop op steken. Denk hierbij aan de onberekenbaarheid van menselijk gedrag.

Level 4

Gelukkig weten ze dit ook bij BMW (een topman daar zei ooit dat volledige autonomie helemaal nooit gaat komen) en Mercedes. De twee hebben vandaag bekend gemaakt samen te gaan werken aan niet volledig, maar bijna autonome technologie. De twee Duitse autofabrikanten zetten gezamenlijk ruim 1.200 werknemers in om voor 2024 level 4 autonome technologieën te produceren. Deze kunnen dan gebruikt worden in auto's van beide merken.

Level 4 autonomie is de een na hoogste trede in de autonomie-ladder. Het houdt in dat bestuurders van auto's hun taken tijdens korte periodes en in bepaalde situaties kunnen overlaten. Denk hierbij aan het volledig zelfstandig rijden op de snelweg. Op level 5 zou de auto de besturing van deur tot deur voor zijn rekening moeten kunnen nemen.

Geofencing

Om ervoor te zorgen dat gebruikers van de nog te ontwikkelen technologieën deze niet gebruiken op plekken waar het niet handig is, gaan de fabrikanten gebruik maken van geofencing. Dat betekent dat de bijna autonome functies pas beschikbaar zijn als de auto de snelweg op draait.

BMW en Mercedes richten op een marktintroductie van 2024. Zelfs als we er vanuit gaan dat dit lukt, is het nog maar de vraag of beide bedrijven het in auto's mogen introduceren. De regelgeving rondom dit soort technologieën is nogal streng en zal vermoedelijk alleen maar strenger worden naarmate er meer vooruitgang in geboekt wordt. De Europese Commissie legt nu bijvoorbeeld al regels op aan de werking van Tesla's Autopilot. Hiervan was de stuuruitslag bij het wisselen van rijbaan te scherp volgens de EU. Tesla heeft dit in een update aangepast.