Coen Grutters
Coen Grutters Nieuws 8 feb 2023
Leestijd: 2 minuten

Is deze E36 M3 de beste ooit gebouwd?

De BMW E36 is een fantastisch platform voor creatieve sleutelaars. Het vooronder is nog ouderwets ruim en dat maakt tal van engine swaps mogelijk. Toch is het blok dat in deze E36 M3 ligt wel heel opmerkelijk.

Er bestaan meerdere BMW E36’s waar een 2JZ of V8 is ingehangen. Maar vaak gebeurt dit bij de alledaagse varianten van deze generatie 3-serie. Een motortransplantatie uitvoeren bij een echte M3 is andere koek. De origineel geleverde S50B32-motor was an sich al een fantastisch blok om onder de kap te hebben. Deze 3,2-liter zes-in-lijn produceerde een vermakelijke 321 pk. De vervanger van deze motor moet dan ook wel een heel bijzonder blok zijn.

Motor uit de F80 M3

De motor in kwestie is de S55B30. De kenners weten dat dit het befaamde motorblok is uit de onder andere de BMW F80 M3 en F82 M4. In de 90s-BMW ligt dus een wel heel moderne motor. Aan dit nieuwe hart vast zit een handgeschakelde zesbak. Daarmee blijft het een echte stuurmansauto. Nu echter met 431 pk en 550 Nm aan koppel. De Duitse eigenaar weet met deze biturbo E36 M3 binnen 3,7 seconden naar de 100 km/h te sprinten.

BMW E36 M3 S55B30 swap
(Afbeelding: Instagram / e36m3s55)

Dit alles moet natuurlijk ook weer kunnen stoppen, en dus is kregen ook de remmen een upgrade in de vorm van een setje carbon-keramische remmen van een F80 M3. Om het geheel een sportievere wegligging te geven, heeft de handige Duitser er een KW-schroefset ingebouwd. Daarmee is deze E36 M3 een echt circuitwapen geworden.

Wat kost deze E36 BMW M3 met S55-motor?

De wagen staat niet te koop. Wil je ook een E36 M3 met S55 onder de kap, dan zal je zelf aan de slag moeten. Goedkoop zal het project niet zijn geweest. Voor een E36 M3 occasion ben je ook in Duitsland al gauw zo’n 20.000 euro lichter. Wellicht dat de beste man een goedkoper exemplaar met motorschade op de kop heeft weten te tikken.

Dat verschil is hij ongetwijfeld alweer kwijt aan de S55B30-motor. Voor een degelijk blok zal je minstens 6.000 euro moeten neertellen. Tel daar ruim 1.500 euro voor het KW-schroefsetje en een misselijkmakende 14.000 voor de remmen bij op, en je schiet al snel de 40.000 euro voorbij. Om alles werkend te krijgen zijn ook nog eens veel (dure) interieurdelen van de modernere M3 of M4 nodig. Voor al dat geld kan je makkelijk gebruikte F80 BMW M3 op de kop tikken.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.