BMW, Daimler, Ford en Volkswagen bouwen Europees laadnetwerk
Elektrische auto’s, hoe bruikbaar ze tegenwoordig ook zijn, hebben nog steeds twee achilleshielen: hun soms beperkte bereik en hun relatief lange oplaadtijd. Daarom slaan BMW, Daimler, Ford en Volkswagen de handen ineen om een ultrasnel laadnetwerk langs Europese snelwegen te creëren.
Hun doel is om binnen afzienbare tijd een groot aantal oplaadstations langs de belangrijkste snelwegen in Europa te bouwen, waardoor het voor bezitters van elektrische auto’s mogelijk wordt om lange afstanden te overbruggen. BMW Group, Daimler, Ford Motor Company en Volkswagen Group (in de vorm van Audi en Porsche) hebben daartoe een overeenkomst ondertekend.
LEES OOK: DAIMLER INVESTEERT 10 MILJARD IN STEKKERVOERTUIGEN
De laadstations moeten een vermogen krijgen van 350 kW. Ter vergelijking: de zes krachtigste snellaadstations van de ANWB hebben momenteel een vermogen van maximaal 50 kW. De autofabrikanten willen in 2017 met de bouw van hun netwerk beginnen en gaan in eerste instantie voor ongeveer vierhonderd locaties in Europa. In 2020 moet dat aantal zijn gegroeid naar enkele duizenden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Opel-topman tegen importheffingen: ‘We moeten zelf concurrerend zijn’
-
Meeste pk’s per euro: deze betaalbare occasion levert 800 pk!
-
Boetes duurder in 2025: zoveel ben je straks kwijt aan bekeuring
-
Officieel! Over twee jaar zitten Porsche-fans huilend bij Ivo Niehe
-
Dat Chinese automerken Europa veroveren, kun je best ‘nepnieuws’ noemen
-
Nederlandse verkoopcijfers: Tesla daalt plots flink in populariteit
-
Jaguar verkoopt voor het eerst in 90 jaar geen nieuwe auto’s meer
-
Schotse ontwerper maakt James Bond-rekwisiet straatlegaal
-
Elon Musk geeft Tesla Roadster-kopers de vinger
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Renault Symbioz
-
’Chaos bij Lynk&Co dupeert gebruikers’, schadeclaim in voorbereiding