Met de legendarische 3.0 CSL behaalde BMW in de jaren zeventig vele racesuccessen. Om die beroemde racer te eren brengt het Beierse merk nu de 3.0 CSL Hommage.

P90183649-highRes


BMW onthult de 3.0 CSL Hommage pas op 22 mei aanstaande, maar warmt ons alsvast op met deze teaser. Net als de M1 Hommage uit 2008 debuteert de 3.0 CSL Hommage tijdens het Concorso d’Eleganza Villa d’Este aan het Italiaanse Comomeer. Volgens BMW heeft het studiemodel dezelfde eigenschappen als de originele 3.0 CSL. Je mag dus in ieder geval uitgebreid spoilerwerk verwachten en een laag wagengewicht. Om het gewicht te drukken heeft het ontwikkelingsteam gebruik gemaakt van koolstofvezel.

P0027202


De BMW 3.0 CSL had de E9 coupé als basis, die werd gebouwd van 1968 tot en met 1974. Om succes te kunnen hebben in de autosport werd een lichtere versie van die tweedeurs coupé ontwikkeld. Die verscheen in 1972 en kreeg de benaming CSL mee, waarbij de L staat voor Leicht. De gewichtsbesparing werd bereikt door het gebruik van dunner staal voor de plaatwerkdelen, behalve deuren, motorkap en achterklep die van aluminium werden gemaakt. Ook ontbraken de geluidsisolatie en luxe dingen als elektrisch bediende ramen. De straatversie was herkenbaar aan een diepere voorspoiler en een forse spoiler op de achterklep.

De racewagens kregen flink uitgebouwde wielkasten om het nog bredere racerubber kwijt te kunnen. De CSL's waren erg succesvol in de autosport, zo won Nederlander Toine Hezemans in 1973 het Europees Toerwagen Kampioenschap met een 3.0 CSL.