BMW bouwt fabriek München om voor nieuwe i4
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2Fbmw-i4-concept-inter.jpg)
Officieel bestaat hij nog niet, maar de fabriek in München rekent op zijn komst. Op 23 juli start BMW de ombouw van de productiefaciliteit, zodat die dit najaar gereed is om de i4 te maken.
De i4 komt er aan, maar is op dit moment nog niet officieel gepresenteerd. De fabrikant liet tot op heden alleen prototypes van de elektrische hatchback zien. Het laatste studiemodel is echter zoals het productiemodel er uit komt te zien. Slechts op detailniveau wordt de elektro-auto nog aangepast. De onthulling van de definitieve uitvoering wordt op korte termijn verwacht.
Hele zomer gesloten
De fabriek in BMW’s thuishaven München wordt gedurende de zomerperiode aangepast voor de bouw van de i4. Op 23 juli starten de werkzaamheden. Volgens de agenda van BMW moet op 7 september de ombouw klaar zijn. Gedurende die periode rolt er in München geen enkele auto van de band. Verwacht begin september niet direct een i4 op de productielijn. De bouw van de klantenauto’s start pas volgend jaar, zo geeft BMW aan.
M3 en i4 op één lijn
Met de i4 in het productieprogramma verlaten straks modellen met een benzine-, diesel- en elektro-aandrijflijn de fabriekspoort. De i4 is de eerste volledig elektrisch aangedreven BMW die in München van de band komt. De i8 werd in Leipzig gemaakt, waar nog altijd de i3 het levenslicht ziet. De bouw van de iX3 is in China ondergebracht. In de fabriek maakt BMW ook de 3 Serie, zowel de sedan als Touring. Dat betekent dat de M3 en i4 straks op dezelfde productieband worden gebouwd. De elektro-auto volgt voor 90% dezelfde lijn als zijn broers. De resterende 10% is specifiek werk voor het elektrische model en dat is bijvoorbeeld de integratie van het accupakket. Door de montage van de batterij dient BMW de productielijn aan te passen en dus de complete fabriek te sluiten. Overigens waren de werkzaamheden al geruime tijd bekend. Als sinds begin 2019 bereidt het concern de verbouwing voor.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe werkt een elektromotor en welke typen zijn er?
-
5 redenen waarom je de Nyobolt EV (niet) wil
-
DS 3 versus MG 4: Welke budget-EV is beter?
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’
-
15- en 14-jarige vluchten in gestolen Toyota voor politie
-
’s Werelds goedkoopste auto van Tata als Nederlandse occasion
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Dit kost de Volkswagen ID.7 in Nederland
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij