Autovisie
Autovisie Nieuws 16 mrt 2022

BMW blijft Mini trouw, maar ziet andere rol voor Engels merk

Met de uitrol van elektrische modellen heeft de BMW Group zijn dochtermerk Mini niet langer nodig om de gemiddelde CO2-waarde van het concern te drukken. Betekent dat het einde van Mini?

Die vraag werd gesteld tijdens het vragenuurtje aansluitend aan de presentatie van de jaarcijfers over 2021. Het antwoord op bovenstaande vraag is ‘nee’. “Over de afgelopen decennia heeft Mini een enorm momentum gerealiseerd. Sinds de productiestart begin deze eeuw in Oxford is het een ongekend succesverhaal,” legt een van de managers van de BMW Group uit. “Nu starten we in de autowereld nieuwe hoofdstukken en dat past perfect bij de merkwaarde. Mini is een ‘urban brand’ en daar ontwikkelt elektrificatie zich sneller dan in andere segmenten. Dus precies in de klasse waarin Mini opereert, zien we de rappe ontwikkeling. Vandaar dat het merk vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s aanbieden.” Mini Electric

Volledig elektrisch modellengamma

De fabrikant geeft aan dat vandaag de dag de elektrische Mini al de best verkochte modeluitvoering is. Het merk vult aan: “Dat is voor ons de bevestiging dat onze strategie de juiste is. Natuurlijk zal de rol van Mini veranderen, maar dat geldt ook voor de andere merken. Mini heeft voor ons modellengamma een zeer belangrijke complementaire factor die geen enkel ander merk kan bieden.” Mini Urbanaut

De rol van Mini

BMW kreeg Mini in de jaren negentig in handen toen de Duitse autobouwer de Rover Group inlijfde. Het concern kreeg Rover, MG en Mini in handen. Toen de Engelse divisie een groot financieel drama bleek te zijn, stootte het merk zowel Rover als MG af. Mini bleef, want daar zag BMW wel potentieel in. Met het Engelse label kon het premiummerk zich in lagere segmenten nestelen, waarin het concern zich voor het eigen merk te goed voor voelde. De Duitsers hadden toen de 3 Compact als kleinste model.

Nieuwe Mini helemaal anders, maar ‘is nog steeds onze 911’

Mini kreeg nog een belangrijke rol toebedeeld. Niet alleen jeugdige, jonge klanten aantrekken om die vervolgens te laten doorgroeien binnen BMW, ook moesten de Mini-modellen ervoor zorgen dat de gemiddelde CO2-uistoot van de BMW Group werd gereduceerd. Tegenover elke verkochte Rolls-Royce stonden verschillende Mini’s om de emissiewaarde weg te strepen. Met volledig elektrische BMW-modellen en Rolls-Royce-types hoeven de CO2-waardes van die grote modellen niet meer te worden gecompenseerd.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.