Autovisie
Autovisie Nieuws 30 jun 2019
Leestijd: 2 minuten

BMW Adaptive Cruise Control stopt voor rood verkeerslicht

Voor echt luie mensen breidt BMW nog dit jaar de adaptive cruise control op enkele modellen met een nieuwe functie uit. De techniek kan de auto dan niet alleen tot stilstand brengen áchter een andere auto, met ingeschakelde adaptive cruise control remt de BMW ook voor een rood verkeerslicht. BMW 1 Serie

De fabrikant treft momenteel voorbereidingen om de techniek in zijn modellen onder te brengen. Op welke types het beschikbaar komt, is afhankelijk van de gemonteerde camera achter de voorruit. Enkele seriemodellen zijn er reeds voor geschikt, stelt BMW. Het zijn bijvoorbeeld de nieuwe 8 Serie en X5 en gefacelifte 7 Serie. Het is een kwestie van de software aanpassen, zo laat een van de betrokken techneuten weten.

Groen licht

De techniek herkent een verkeerslicht en onderscheid de lichtkleuren van elkaar. Staat het licht op rood dan verschijnt in het instrumentarium een afbeelding van een verkeerslicht, waarbij het rode licht brandt. Zo’n 50 meter voor het stoplicht doemt het plaatje linksonder in het digitale instrumentarium op. De auto remt volledig tot stilstand af. Mocht er reeds een voertuig voor het rode licht wachten, dan signaleert de Adaptive Cruise Control uiteraard de voorligger en remt daarvoor af, een kunstje dat de Adaptive Cruise Control ook in de file kan. Wanneer de auto voor een groen verkeerslicht staat, remt de auto eveneens. Niet op basis van het licht, maar omdat zich een voorwerp voor de auto bevindt. Het systeem zou daarentegen niet reageren op voetgangers die door rood lopen.

De camera zou nadat het licht op rood springt en er geen voorliggers zijn tot aan de stopstreep doorrijden. De wegmarkering zou door het systeem herkent worden. Informatie krijgt de techniek ook van het navigatiesysteem door.

Snelheidsregelaar

Nadat het licht van rood op groen springt, dient de bestuurder een knop of kort het gaspedaal in te drukken om de BMW weer in beweging te brengen. Volgens een van de betrokkenen wil de autobouwer het gebruik van de Adaptive Cruise Control in de stad bevorderen, wat de verkeersveiligheid ten goede zo komen. De snelheidsregelaar neemt in de stad automatisch de maximum snelheid aan, zodat er vanuit een 50 km/h-stuk niet te hard in een 30 km/h-zone wordt gereden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.