BMW 6 Serie Gran Turismo schuift een Serie op
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2Fbmw_630d_xdrive_gran_turismo_luxury_line_8.jpeg)
De oneven BMW Series zouden de praktische modellen zijn (sedan, station, Gran Turismo) en de even Series de sportieve (coupé, cabrio, Grand Coupé). Dus waarom heet dit ding nou weer 6 Serie Gran Turismo?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2Fbmw_640i_xdrive_gran_turismo_m_sport_2.jpg)
Ach ja, het naambeleid van Mercedes-Benz zwalkt al net zo, dus vergeven we het BMW maar. Moeilijker wordt dat als we het over de 5 Serie GT hebben. Want hoe praktisch die auto ook was, aan het gebochelde uiterlijk konden we maar moeilijk wennen. Gelukkig hebben de BMW-ontwerpers daarom extra hun best gedaan op de 6 Serie GT. Een model dat, afgaande op de foto’s, een stuk beter te pruimen is.
Drie motorvarianten
De 6 Serie GT wordt in september op de IAA aan het publiek getoond en komt twee maanden later op de markt. Er zijn dan drie motorvarianten leverbaar, allemaal gekoppeld aan een achttraps automaat. Er is de 630i (2,0 liter viercilinder met 258 pk en 400 Nm), de 640i (3,0 liter zes-in-lijn met 340 pk en 450 Nm) en de 630d (3,0 liter zes-in-lijn diesel met 265 pk en 620 Nm). Op die laatste twee is vierwielaandrijving optioneel.
Krachtiger en zuiniger
Volgens BMW is de 6 Serie GT niet alleen aerodynamischer geworden in vergelijking met de 5 Serie GT, maar ook 150 kilogram lichter. Dat gecombineerd met krachtigere en zuinigere motoren zou ervoor zorgen dat het nieuwe model tot wel 0,7 seconden sneller is op de sprint naar 100 km/h en zo’n 15 procent zuiniger.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2Fbmw_630d_xdrive_gran_turismo_luxury_line_7.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2Fbmw_6_series_6.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2Fbmw_630d_xdrive_gran_turismo_luxury_line_2.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2Fbmw_630d_xdrive_gran_turismo_luxury_line_1.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2Fbmw_630d_gran_turismo_luxury_line.jpg)
Luchtvering met automatische niveauregeling op de achteras is standaard, maar er kan ook worden gekozen voor adaptieve vering voor en achter. De 5,10 meter lange, 1,90 meter brede en 1,54 meter hoge 6 Serie GT krijgt daarbij altijd LED-koplampen mee. Zijn wielbasis bedraagt maar liefst 3,07 meter.
Bagageruimte van 1800 liter
De bagageruimte van de 6 Serie GT is met 110 liter gegroeid ten opzichte van de 5 Serie GT naar 610 liter. De rugleuning van de achterbank is in de verhouding 40:20:40 (elektronisch) neer te klappen. De maximale inhoud van de bagageruimte is dan 1800 liter (wat zo’n 100 liter meer is dan in de 5 Serie GT).
LEES OOK: BOSWACHTER VINDT GESTRIPTE BMW 5 SERIE GT IN BOS
Bovendien spreekt het voor zich dat de 6 Serie GT is uitgerust met het iDrive-systeem, een head-up display en een hele reeks aan rijassistenten. En 2017 zou 2017 niet zijn als BMW ook niet uitgebreide connectiviteitsopties had ingebouwd. Grappige feature is Remote 3D View, waarmee de bestuurder op zijn telefoon de 360 graden-camerabeelden van de 6 Serie GT kan zien. Gewoon om in de gaten te houden of de auto nog steeds veilig op de parkeerplaats staat.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2Fbmw_640i_xdrive_gran_turismo_m_sport_36.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2Fbmw_640i_xdrive_gran_turismo_m_sport_11.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2Fbmw_640i_xdrive_gran_turismo_m_sport_35.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2Fbmw_640i_xdrive_gran_turismo_m_sport_47.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2Fbmw_640i_xdrive_gran_turismo_m_sport_171.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2Fbmw_640i_xdrive_gran_turismo_m_sport_79.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2Fbmw_640i_xdrive_gran_turismo_m_sport_27.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2Fbmw_640i_xdrive_gran_turismo_m_sport_646.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2Fbmw_640i_xdrive_gran_turismo_m_sport_49.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze occasion wil je: McLaren 570S, ‘alsof je in de supermarkt loopt met een pinloze handgranaat’
-
Novitec haalt nóg meer vermogen uit Ferrari SF90 Stradale
-
Deze one-off Renault 5 komt recht uit een Disneyfilm
-
Nieuw Chinees automerk BYD komt naar Nederland
-
Met deze 5 auto’s van tractormerken mag je wél op de snelweg
-
Max Verstappen is het gezicht van de Honda e Limited Edition
-
Door deze primeur moet het wat veiliger worden op de weg
-
Zien: Saab leeft! Allereerste editie nationaal evenement
-
Waarom we de V12 nog niet zo snel hoeven uit te zwaaien
-
Toch Europese carrière voor Ford Bronco
-
Eerste BMW 7 Serie en i7 rollen van de band
-
Achter de schermen: video Peugeot 408