Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 2 mei 2022
Leestijd: 2 minuten

Bizzarrini leeft weer en voltooit volledig nieuwe 5300 GT

Het is een feit: de eerste moderne, maar volledig naar originele specificaties gebouwde Bizzarrini heeft het asfalt gevoeld. De 5300 GT leeft weer!

De allereerste 5300 GT Corsa Revival is klaar en markeert een nieuw hoofdstuk voor de autofabriek, die nu in handen is van investeerder Rezam Al Roumi. Hij is van plan om onder de vlag van Bizzarrini een volledig nieuwe en moderne supercar uit te brengen, maar ook een serie van continuation cars.

Niet in Italië

Het eerste model is dus die 5300 GT, die de toevoeging Corsa Revival draagt. Er zullen maximaal 24 exemplaren van de band rollen. Niet in Italië, maar in het Verenigd Koninkrijk: daar bevindt zich nu de hoofdvestiging van het befaamde merk.

Herboren Bizzarrini is klaar om te beginnen

Om tot deze 5300 GT te komen, heeft het team meer dan duizend tekeningen en documenten gebruikt, inclusief een volledig originele racer uit 1965. Ook is de kleur volledig origineel, want nagemaakt van een origineel paneel dat is gespoten in de kleur Bizzarrini Rosso Corsa en decennialang het daglicht niet zag.

Grotere benzinetank

Hoewel het hier dus gaat om een recreatie van een originele auto, is de 5300 GT uit de jaren 60 wel op een aantal punten verbeterd. Zo is de benzinetank door 3D-scantechniek groter dan voorheen (95 liter). Het koetswerk bestaat uit één stuk koolstofvezel (of indien gewenst glasvezel, zoals het origineel). Binnenin monteert Bizzarrini een door de FIA-gekeurde rolkooi. 

In de neus ligt een volgens originele tekeningen opgebouwde 5,3-liter V8 met dubbele Webers, goed voor een vermogen tussen de 400 en 480 pk. En dat terwijl de complete auto slechts 1250 kg weegt. Alle 24 klantenauto’s zijn reeds verkocht voor een bedrag van minimaal 2 miljoen euro. De eerste klanten kunnen hun auto deze maand al verwachten.

Volgende Bizzarrini

Spoedig kondigt het herboren merk ook een tweede model aan. Dat wordt naar verwachting een volledig nieuwe auto, en dus niet een ‘nieuwe klassieker’ zoals deze 5300 GT.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.