Thijs Schuit
Thijs Schuit Nieuws 24 jun 2020
Leestijd: 3 minuten

Top 5: bijzondere shooting brakes door de jaren heen

De shooting brake vinden wij een van de mooiste carrosserievormen. De prachtige lijnen van een coupé worden gekoppeld aan (een deel van) het praktisch nut van een station. Want toegegeven, heel erg ruim is een shooting brake nog steeds niet.

Mercedes heeft momenteel nog een shooting brake in de verkoop, namelijk de CLA Shooting Brake. Kia verkoopt er eentje in de vorm van de sportieve ProCeed. En nu is Volkswagen met de gloednieuwe Arteon Shooting Brake gekomen. Stuk voor stuk mooie wagens, maar niet erg apart. Er zijn echter wel serieus unieke shooting brakes op de wereld gezet, en hier zie je er vijf die wij bijzonder vinden.

Aston Martin DB5 Shooting Brake

Aston Martin DB5 Shooting Brake

De Aston Martin DB5 Shooting Brake kwam tot leven omdat David Brown niet genoeg ruimte had in de normale DB5. Zijn honden konden amper mee in de coupé en kauwden bovendien op de stoelen, en zo ontstond het idee van een DB5 Shooting Brake. Een aantal klanten vond die auto ook erg leuk, en dus besloot Aston Martin er nog een paar te produceren. Maar omdat Aston Martin het zelf te druk had met de normale DB5, werd de productie overgelaten aan coachbuilder Harold Radford. Slechts 12 exemplaren verlieten de fabriek, waarvan er 4 links gestuurd zijn. Kort geleden is er nog eentje verkocht van deze bijzondere Brit. Op de veiling bracht hij $1.765.000 op, wat gelijk is aan €1.557.886. Tja, exclusiviteit kent zijn prijs.

BMW 3 Touring Luchjenbroers
De Luchjenbroers BMW 3 Touring. Fotografie: Martijn Bravenboer.

Luchjenbroers Sport Touring

Ook deze creatie is prachtig, de BMW 3 Serie E30 als Shooting Brake. In eerste instantie zouden de broers Henny en Henk Luchjenbroers een 5 Serie als basis nemen, maar het werd uiteindelijk de toenmalig nieuwe E30 3 Serie. Eind 1982 kregen de broers een 320i tot de beschikking, en begin 1983 was hij omgebouwd tot shooting brake. De ombouw was zo goed gedaan, dat de Nederlandse BMW-importeur goedkeuring gaf voor het project en zorgde voor behoud van fabrieksgarantie. Uiteindelijk zijn er 4 exemplaren van gemaakt.

Chevrolet Bel Air Nomad Shooting Brake

Chevrolet Nomad

De Chevrolet Nomad is als eerste generatie een shooting brake die op de Bel Air was gebaseerd. Hij ziet er ook echt uit als een sedan, eerder dan echt een korte station, maar het idee is hetzelfde. Het design van de Nomad kwam voort uit een Chevrolet Corvette Shooting Brake concept, een shooting brake die helaas nooit het productiestadium heeft behaald. De toenmalige CEO van GM vond het concept goed, maar dacht dat het beter verkocht wanneer deze constructie op de populaire Bel Air werd geplaatst. En zo ontstond de Chevrolet Bel Air Nomad.

Ferrari 365 GTB 4 Panther Shooting Brake

Ferrari 356 GTB/4 Shooting Brake

Sportauto’s zijn gaaf, klinken fantastisch en geven je een glimlach tijdens het rijden. Maar veel ruimte is er nooit aanwezig, daar waar de meeste sportauto’s slechts twee personen en een handtasje kunnen vervoeren. In deze Ferrari kunnen iets meer tasjes, dankzij de vergrote kofferbak. Maar deze Ferrari is niet per se wegens gebrek aan ruimte omgebouwd. De eerste eigenaar, Amerikaanse vastgoedmagnaat Bob Gittleman, wilde iets bijzonders. De eigenaar van de Ferrari-dealer in Pennsylvania, waar Bob binnen liep, kreeg een idee en ging aan de slag met het Engelse Panther Westwinds. Daaruit ontstond deze aparte creatie, met de Ferrari 250 GT Breadvan als inspiratie.

Bentley Continental Flying Star Shooting Brake

Bentley Continental Flying Star

Deze Bentley is eveneens in opdracht gemaakt van een vermogende klant. En het is wel grappig, want waar de net besproken Ferrari door Britten werd verbouwd, werd deze Brit door Italianen aangepakt. Carrozzeria Touring welteverstaan, die onder meer verantwoordelijk waren voor de prachtige Alfa Romeo Disco Volante. Deze Bentley Continental GT is vanaf de A-stijlen geheel opnieuw ontworpen, en mede dankzij de nieuwe daklijn heeft hij nu met de bank plat 1200 liter aan bagageruimte. Kan er toch een golftas extra mee!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.