Bij Jaguar Land Rover gaan 4500 banen verloren. De Engelse autofabrikant heeft het moeilijk, vooral door de teruglopende vraag naar diesels, de minder snel groeiende Chinese markt en de onzekerheid over de Brexit.

Jaguar Land Rover


Volgens Automotive News Europe zullen er geen productiemedewerkers worden ontslagen, maar wel managers, opzichters, ontwerpers en technici. In totaal zal zo'n 10 procent van het personeelsbestand van Jaguar Land Rover weg moeten. In het Verenigd Koninkrijk werken ongeveer 40.000 mensen bij de fabrikant. De 4500 ontslagen komen bovenop de 1500 medewerkers waarvan vorig jaar het contract niet werd verlengd.

Dalende productie

Tussen april en september vorig jaar maakte Jaguar Land Rover een verlies van 354 miljoen pond (390 miljoen euro). Over heel 2018 daalde het aantal geproduceerde auto's met 4,6 procent naar net onder de 600.000 voertuigen. Jaguar Land Rover heeft enkele maanden geleden een reorganisatieplan gepresenteerd. Dat moet ervoor zorgen dat in de komende 18 maanden zo'n 2,5 miljard pond (2,7 miljard euro) wordt bespaard.

Hoog percentage diesels

De grootste problemen voor Jaguar Land Rover zijn de onzekerheid over Brexit, de slechtere Chinese markt en de dalende vraag naar diesels. Van alle in het Verenigd Koninkrijk verkochte Jaguars, Land Rovers en Range Rovers is 90 procent een diesel. Wereldwijd ligt dat percentage op 45 procent. Als het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie verlaat zonder of met een slechte deal, dan zal de situatie voor Jaguar Land Rover nog erger worden.