Topman haalt bezem door kwakkelend Ferrari F1-team
Ferrari heeft het niet gemakkelijk in de Formule 1. Wil de fameuze Italiaanse renstal weer meestrijden om de hoogste eer, dan moet er wat veranderen. Weet ook de allerhoogste baas.
Ferrari
Het wil maar niet lukken met Ferrari in de Formule 1. Na enkele teleurstellende jaren (ondanks drie zeges in 2015) moest er dit seizoen weer gestreden worden om de wereldtitel, maar de Italianen komen simpelweg niet consequent in de buurt van Mercedes. Het Red Bull Racing van Max Verstappen en Daniel Ricciardo is ze eigenlijk zelfs al voorbijgestreefd.
Sergio Marchionne, topman van moederbedrijf Fiat-Chrysler en Ferrari, heeft er onderhand genoeg van. Volgens Britse media is hij zelf enkele dagen naar Maranello gekomen om orde op zaken te stellen. De Italiaanse Canadees staat bekend om zijn boute uitspraken en no-nonsense aanpak.
Sebastian Vettel
En dus zullen er klappen vallen. Niet aan de rijderskant, want Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen rijden sowieso in 2017 nog bij de ‘Scuderia’. Teambaas Maurizio Arrivabene is ook genoemd als zondebok, maar kan waarschijnlijk ook aanblijven – Ferrari heeft de laatste jaren al te vaak gewisseld van teamchef.
Technische mannen moeten wel vrezen voor hun positie. Vooral technisch directeur James Allison, die door persoonlijke omstandigheden nauwelijks aan de auto van dit seizoen heeft kunnen werken. En dat is te zien, want Ferrari heeft vooral moeite om betrouwbaarheid te combineren met snelheid. De vraag is dan ook vooral: welke techneut kan Ferrari er weer bovenop helpen?
Michael Schumacher
Het antwoord zou zomaar kunnen liggen bij de man die achter Michael Schumacher stond in de succesjaren 2000 tot en met 2004: Ross Brawn. De nurks kijkende Brit richt zich nu vooral op zijn vishobby, nadat hij in 2013 uit de Formule 1 stapte – nadat zijn eigen team Brawn GP (ontstaan uit Honda’s renstal) was getransformeerd tot Mercedes’ fabrieksteam. Brawn zou al benaderd zijn door Ferrari, maar zich niet weer vol op een rol in de sport willen storten.
Feit is dat Ferrari een reddende engel nodig lijkt te hebben om eindelijk weer met regelmaat te kunnen strijden om Grand Prix-zeges, en dus de wereldtitel. De snelle Duitser is immers al aan boord. Hij heeft alleen wel een goede auto nodig om ook daadwerkelijk wat te kunnen bereiken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce