Topman haalt bezem door kwakkelend Ferrari F1-team
Ferrari heeft het niet gemakkelijk in de Formule 1. Wil de fameuze Italiaanse renstal weer meestrijden om de hoogste eer, dan moet er wat veranderen. Weet ook de allerhoogste baas.
Ferrari
Het wil maar niet lukken met Ferrari in de Formule 1. Na enkele teleurstellende jaren (ondanks drie zeges in 2015) moest er dit seizoen weer gestreden worden om de wereldtitel, maar de Italianen komen simpelweg niet consequent in de buurt van Mercedes. Het Red Bull Racing van Max Verstappen en Daniel Ricciardo is ze eigenlijk zelfs al voorbijgestreefd.
Sergio Marchionne, topman van moederbedrijf Fiat-Chrysler en Ferrari, heeft er onderhand genoeg van. Volgens Britse media is hij zelf enkele dagen naar Maranello gekomen om orde op zaken te stellen. De Italiaanse Canadees staat bekend om zijn boute uitspraken en no-nonsense aanpak.
Sebastian Vettel
En dus zullen er klappen vallen. Niet aan de rijderskant, want Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen rijden sowieso in 2017 nog bij de ‘Scuderia’. Teambaas Maurizio Arrivabene is ook genoemd als zondebok, maar kan waarschijnlijk ook aanblijven – Ferrari heeft de laatste jaren al te vaak gewisseld van teamchef.
Technische mannen moeten wel vrezen voor hun positie. Vooral technisch directeur James Allison, die door persoonlijke omstandigheden nauwelijks aan de auto van dit seizoen heeft kunnen werken. En dat is te zien, want Ferrari heeft vooral moeite om betrouwbaarheid te combineren met snelheid. De vraag is dan ook vooral: welke techneut kan Ferrari er weer bovenop helpen?
Michael Schumacher
Het antwoord zou zomaar kunnen liggen bij de man die achter Michael Schumacher stond in de succesjaren 2000 tot en met 2004: Ross Brawn. De nurks kijkende Brit richt zich nu vooral op zijn vishobby, nadat hij in 2013 uit de Formule 1 stapte – nadat zijn eigen team Brawn GP (ontstaan uit Honda’s renstal) was getransformeerd tot Mercedes’ fabrieksteam. Brawn zou al benaderd zijn door Ferrari, maar zich niet weer vol op een rol in de sport willen storten.
Feit is dat Ferrari een reddende engel nodig lijkt te hebben om eindelijk weer met regelmaat te kunnen strijden om Grand Prix-zeges, en dus de wereldtitel. De snelle Duitser is immers al aan boord. Hij heeft alleen wel een goede auto nodig om ook daadwerkelijk wat te kunnen bereiken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!