'De infrastructuur voor elektrische auto's moet beter', zegt Ralf Speth, CEO van Jaguar Land Rover. Volgens hem is dat voor nu dé manier om EV's betaalbaarder te maken. 

Jaguar I-Pace


De elektrische auto is nog relatief duur. De gemiddelde elektrische variant is nog makkelijk zo'n tien tot vijftienduizend euro duurder dan een benzine- of dieselmodel. Makers zeggen op hun beurt juist weer dat een EV op lange termijn goedkoper is, door lagere brandstof- en onderhoudskosten. Feit blijft dat de aanschafprijs van dergelijke auto's nog erg hoog is. Een Hyundai Kona Electric kost bijvoorbeeld minstens €39.995, terwijl de instapper al vanaf €22.495 beschikbaar is. 2020 gaat, ook qua prijzen, een belangrijk jaar worden voor de elektrische auto, maar Jaguar Land Rover-CEO Ralf Speth denkt dat de EV de komende vijf jaar nog te duur blijft.

Infrastructuur

"De prijs van EV's is nog te hoog, en tegelijkertijd hebben we een langere actieradius nodig", zegt Ralf Speth, CEO van Jaguar Land Rover. "Daarom moet de infrastructuur beter. Als bestuurders meer plekken hebben om snel te laden, kunnen we kleinere batterijen maken. En dat maakt dat we goedkopere auto's kunnen bouwen."

Speth denkt dat de prijs van auto's daarom nog een tijdje niet omlaag gaat. "We hebben een beter en groter netwerk nodig dat bovendien gestandaardiseerd is. Niet alleen in grote steden, maar verdeeld over het hele land. Daarom zie ik de prijzen van elektrische auto's de komende vijf jaar nog niet snel dalen."

BMW i Hydrogen NEXT


Het is een tendens die afgelopen week ook op de IAA in Frankfurt heerste. Het netwerk van snelladers moet rap worden uitgebreid als ook de vraag naar elektrische auto's volgend jaar gaat stijgen. Zo werd duidelijk dat verschillende merken als Hyundai, Kia, Daimler en BMW zich aansluiten bij het laadstation-groep Ionity, om het netwerk van snelladers te vergroten. Tegelijkertijd geven ook veel merken hun benzine-, diesel- en hybridemotoren nog niet op. Consumenten moeten nog steeds de keuze hebben om een auto te rijden die het best bij hun situatie past, zo klonk het uit de hoek van bijvoorbeeld Opel. BMW gaat als een van de vele merken inzetten op waterstof, om aan specifieke wensen van klanten te doen.

Renault

Tegelijkertijd is Renault bezig om een elektrische auto te bouwen die nog geen €10.000 kost. Want ook dat merk vindt dat het huidige aanbod EV's niet betaalbaar genoeg is. Binnen vijf jaar wil het merk zo'n goedkoop model op de markt hebben. Volgend jaar introduceren de Fransen al de Renault City KZ-E in China. Dat is een kleine crossover op basis van de Kwid, met een 26,8 kWh-accu en een 43 pk elektromotor. Daarmee zou hij volgens NEDC-maatstaven 271 kilometer bereik hebben. Renault biedt deze auto daar voor ongeveer 8.700 euro aan.