Porsche neemt nog dit jaar een besluit of een 911 met plug-in hybridetechniek in productie gaat. Dat zegt Porsche ceo Matthias Müller in gesprek met Automotive News.

Porsche 911


Porsche heeft momenteel twee plug-ins in het programma, de Panamera S E-Hybrid en Cayenne S E-Hybrid. De 918 Spyder noemen is overbodig, omdat deze supercar met plug-in techniek al uitverkocht is. Een plug-in Macan staat in de plannen en de kans bestaat dat ook de 911 als plug-in hybride komt. Over die auto worden volgens Müller momenteel gesprekken gevoerd.

Volgens Porsche is het essentieel dat de 911 een echte sportwagen moet blijven maar ook dat de installatie van een plug-in systeem geen afbreuk mag doen aan het concept. De elektro-unit brengt extra gewicht met zich mee, dus zal de toevoeging van de elektromotor, het accupakket, de bekabeling en het koelsysteem moeten zorgen voor een hoger prestatieniveau. Müller is positief over een 911 plug-in en gelooft dat de technologie een oplossing is voor de nabije toekomst.

"Een 911 plug-in moet wel een fun-to-drive-auto blijven"

Wolfgang Hatz, verantwoordelijk voor Porsches R&D-afdeling, liet eerder al weten dat wanneer mensen in een 911 plug-in rijden, het wel een fun-to-drive-auto moet zijn. “Anders koopt de consument de auto niet als een Porsche.”

Porsche heeft de mogelijkheid om van alle modellen een plug-in hybrideversie uit te brengen, maar dat betekent niet dat er van alle modellen zo’n uitvoering komt. Toch is de techniek volgens Müller zeer interessant. “Het is een techniek waar we bij Porsche bekend mee zijn, dus kunnen we de techniek toepassen in het complete modellenprogramma, niet alleen om brandstof te besparen, maar ook om de performance van deze modellen te verbeteren”, zegt Müller.