Autovisie
Autovisie Nieuws 25 feb 2016
Leestijd: 3 minuten

Bernie Ecclestone heeft boter op zijn hoofd

Gesteld, U2 komt naar Nederland. De fans verheugen zich mateloos op de shows. Maar voordat de band zelfs in het vliegtuig is gestapt voor de eerdere etappes van de wereldtournee roept hun impresario dat je beter thuis kan blijven. Bono zingt tegenwoordig zo vals als een kraai. De nieuwe nummers lijken nergens naar. En oh ja, de Arena heeft de akoestiek van een heren-wc.

Credit: Reuters/Maxim Shemetov

Natuurlijk gebeurt dit niet, maar in de Formule 1 kijkt niemand er meer van op als het gezicht van de klasse het doet. Eerder deze week hield Bernie Ecclestone, de Mojo Concerts van de autosport, in de Britse krant Daily Mail precies zo’n tirade. Hij noemde de koningklasse saai en voorspelbaar en meldde erbij dat hij zijn gezin niet naar een race zou meenemen als hij moest betalen. De F1 is volgens hem in de slechtste staat ooit en dat is allemaal de schuld van de regelmakers bij de FIA. Bizar voor de man die de klas moet promoten? Nogal. En Ecclestone gaat voorbij aan zijn eigen niet geringe aandeel in de malaise.

Dat het minder gaat met de F1 valt niet te ontkennen. Kijkcijfers zijn met tientallen procenten gezakt afgelopen jaren. Volgens Ecclestone komt dat door de voorspelbare races met auto’s die ook nog eens te weinig lawaai maken. Het zal vast meespelen, maar waarom bleven de kijkcijfers wel goed tijdens de oersaaie seizoenen van Schumachter-dominantie begin deze eeuw?

“Onder Ecclestone’s gezag zijn kaartprijzen tot astronomische hoogte gestegen”

Wat vooral de boosdoener lijkt, is de keuze om F1 meer en meer achter de decoder te plaatsen. Neem de tv-kijkers in ons eigen land. Die kunnen alleen met een abonnement nog zien wat Max Verstappen doet. De enige gratis optie is na het wegvallen van de BBC nog het Duitse RTL. En hoe lang nog? Dat er voor een strategie is gekozen die sponsors toch matig zullen waarderen, valt terug te voeren op degene die de commerciële rechten van de F1 bezit: het Britse CVC Capital.

Het bedrijf heeft, zoals het durfkapitalisten betaamt, maar één belang: zo snel mogelijk, zoveel mogelijk geld verdienen. Dat fans die geen zin hebben in betaal-tv massaal afhaken? Tja.. Dat hetzelfde geldt voor sponsors en bijna geen team nog een hoofdsponsor heeft terwijl er begin deze eeuw nog werd gevochten om ruimte op een raceauto? Vervelend… Hetzelfde geldt voor de steeds legere tribunes. Onder Ecclestone’s gezag zijn kaartprijzen tot astronomische hoogte gestegen. Mocht je na de tirade nog naar een wedstrijd willen, voor veel gezinnen zal het volstrekt onbetaalbaar zijn. Als er in jouw land nog een GP is want de meeste races worden verreden in landen ver van F1-thuisbasis Europa.

LEES OOK: DIT ZIJN DE FORMULE 1-AUTO’S VOOR 2016

Onder de streep is het vooral Ecclestone zelf die de F1 de afgelopen jaren sloopt. Natuurlijk valt er aan het spektakel-gehalte wat te verbeteren. Maar wat de klasse meer dan wat nodig heeft, is toegankelijkheid. F1 moet weer gewoon op open netten te zien zijn en ticketprijzen horen terug te gaan naar een redelijk niveau. Wanneer vijf dagen Le Mans kan met een kaart van 70 euro, dan zou een middagje F1 niet veel meer hoeven kosten.

Tot slot zou het enorm helpen als de koningsklasse weer actief werd op de podia waar de fans komen. Dus geen wedstrijden meer op zandbakcircuits voor lege tribunes alleen omdat de machthebbers het hoogste bod doen op een race. Maar gewoon weer een Franse GP. Dat levert op korte termijn vast minder op, maar op de lange duur zou het zomaar de toekomst van de Formule 1 kunnen veiligstellen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.