Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 10 mrt 2022
Leestijd: 3 minuten

Torenhoge benzineprijzen, hoe snel verdien je een LPG-installatie terug?

Door steeds hogere olieprijzen stijgt het bedrag dat je aan de pomp moet betalen met de dag. Kunnen we wellicht goedkoper gaan rijden op bijvoorbeeld LPG?

Ook de prijs van LPG (Liquified Petroleum Gas) stijgt. Toch is het mengsel van propaan en butaan nog altijd een stuk goedkoper dan benzine of diesel. Al brengt rijden op autogas ook extra kosten met zich mee.

LPG-installatie

Om te beginnen moet je een LPG-installatie inbouwen in je auto – als je auto hiermee niet af fabriek geleverd kan worden. In dit geval rekenen we met de nieuwste gasinstallatie: de G3. Deze installaties maken gebruik van een ‘electronic control unit’ die ervoor zorgt dat je weinig vermogen inlevert en het verbruik zo optimaal mogelijk is.

Brandstofprijzen, benzine, diesel, LPG
(Afbeelding: ANP)

De prijs van zo’n G3 systeem is voor een viercilindermotor ongeveer 1650 euro. Laat je de installatie inbouwen door een niet RDW erkend bedrijf, dan moet je de installatie laten keuren. De kosten bedragen 57 euro voor deze keuring.

Meer verbruik, minder vermogen

Volgens de ANWB verbruik je zo’n 15 procent meer gas dan benzine per gereden kilometer. Dit betekent dat je op 1 liter benzine verder komt dan op 1 liter LPG.

Brandstofprijzen, benzine, diesel, LPG
(Afbeelding: ANP)

Of je ook vermogen inlevert, verschilt een beetje per motor. Met een G3 systeem zullen de verloren pk’s verwaarloosbaar zijn en merken veel automobilisten geen vermogensverschil. Al helemaal niet bij een zuinige en dus gematigde rijstijl. Wel kan rijden op LPG zorgen voor meer slijtage aan de kleppen van de motor, maar hier zijn speciale smeersystemen voor.

Hogere wegenbelasting

Laat je een LPG-installatie inbouwen in je auto, dan snijdt het belastingsmes aan twee kanten. Door de installatie neemt het gewicht van de auto toe en kun je in een hogere categorie komen. Daarbii moet je sowieso meer wegenbelasting betalen omdat je op LPG rijdt.

Als voorbeeld pakken we een Volkswagen Golf bouwjaar 2022 met een 1,5-liter TSI benzinemotor. Deze valt normaalgesproken met zijn 1238 kilogram in de gewichtsklasse 1151 t/m 1250 kilogram. De motorrijtuigenbelasting per drie maanden in Zuid-Holland bedraagt dan 158 euro.

Thuiswerkers opgelet, tank geen E10!

Wanneer je een gastank van 60 liter in laat bouwen neemt het gewicht van de auto met 48 kilogram toe. De Golf weegt dan 1286 kilogram. Hiermee belandt hij in de gewichtsklasse 1251 t/m 1350 kilogram. Daarbij komt de meerprijs die je voor LPG-auto’s betaalt. Per drie maanden moet je dan 262 euro bij de belastingdienst aftikken als inwoner van Zuid-Holland.

Wanneer is LPG goedkoper dan benzine

Het voordeel dat LPG heeft ten opzichte van benzine, is de literprijs. Per liter kost benzine gemiddeld 2,492 euro en LPG 1,302 euro (9-3-2022). In de Golf haal je dan gemiddeld 15,47 kilometer per liter LPG, op benzine is dit 18,2 kilometer.

Wanneer we gaan kijken na hoeveel kilometer je de inbouw van de installatie en 6 maanden meerprijs aan wegenbelasting hebt terugverdiend, is dit bij 5.871 kilometer per maand als je dat berekent over een periode van een half jaar. Stuur je een jaar met de auto, en blijven de brandstofprijzen hetzelfde, dan ben je na minimaal 3.264 kilometer per maand goedkoper uit op LPG. Rijd je twee jaar door dan hoef je maar 1.961 kilometer per maand te rijden om goedkoper uit te zijn op autogas.

Deze cijfers zijn berekend aan de hand van de Volkswagen Golf 2022 1.5 TSI en de provincie Zuid-Holland.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.