Terwijl geld in bijna de hele auto-industrie voor een hoop problemen zorgt, pompt Bentley miljoenen in de productie van een one-off. In het kader van het 100-jarig bestaan van het Britse merk herbouwde het de 1939 Bentley Corniche. Die is precies zoals de auto 80 jaar geleden ook uit de fabriek kwam. 

1939 Bentley Corniche


De laatste kwartaalcijfers waren voor de meeste autofabrikanten niet heel positief. Toch zien de merken uit de hogere segmenten wel zwarte cijfers onderaan de streep, zoals Ferrari en Lamborghini. En ook bij Bentley gaat het goed, door de populaire Bentayga. Maar nu blijkt dat de zaken wel heel goed gaan, want het merk komt met een bijzondere one-off: de 1939 Bentley Corniche. Die auto rolde 80 jaar geleden al van de band, maar crashte. Maar nu is 'ie terug.

Overdrive

Eind jaren '30 was Bentley bezig met de ontwikkeling van de MkV (Mark V) Saloon, maar wilde ook een sportieve versie van die auto bouwen. De Corniche werd gebouwd om de haalbaarheid te onderzoeken. Die auto kreeg een lichter chassis, werd gebouwd met dunner staal en kreeg een getunede versie van het MkV-blok met een overdrive. Verschillende partijen hielpen Bentley met de bouw van de Corniche. Een van hen was George Paulin, een Franse auto-ontwerper, die de koets van de wagen bij Carrosserie Vanvooren in Parijs maakte.

1939 Bentley Corniche
1939 Bentley Corniche
1939 Bentley Corniche
1939 Bentley Corniche
1939 Bentley Corniche
1939 Bentley Corniche

De Corniche was in 1939 klaar en werd direct getest op het circuit van Brooklands, waar de auto 160 km/h reed. Een imposante snelheid voor die tijd. Men was in die periode pas net bezig met het stroomlijnen van auto's, dus het prachtige lijnenspel op de Corniche was zijn tijd ver vooruit. Bentley was er bijvoorbeeld pas net achter dat de enorme grill op hun auto's negatieve invloed had op de topsnelheid.

Boom

Na die eerste test werd de Corniche naar Frankrijk gereden, waar de auto op de weg werd getest. Dat ging niet helemaal als gepland, want er reed een bus tegenaan. Dus moest de auto terug naar Vanvooren in Parijs. Een maand later was de wagen klaar voor nieuwe tests. Ook dit verliep niet lekker, want een testcoureur van Bentley werd door een andere auto van de weg gereden. Daardoor ramde hij een boom, rolde op z'n kant en werd enorm beschadigd.

1939 Bentley Corniche
1939 Bentley Corniche
1939 Bentley Corniche
1939 Bentley Corniche
1939 Bentley Corniche
1939 Bentley Corniche
1939 Bentley Corniche
1939 Bentley Corniche
1939 Bentley Corniche
1939 Bentley Corniche

Gepland was dat de auto tentoongesteld zou worden op Earls Court en op de motorshow van Parijs. Om dat te halen moest men snel aan de slag. De carrosserie werd van het chassis gedemonteerd en naar Parijs gebracht. Het chassis ging terug naar Crewe in Engeland. De Fransen herstelden het koetswerk en brachten het naar de haven in Dieppe. Vanaf die plek moest 't naar Engeland verscheept worden, zodat de delen daar herenigd konden worden. Maar het ongeluk was aan Bentley's kant. Door een administratieve fout bleef de carrosserie in de haven liggen waar het uiteindelijk werd het verwoest door de Duitse aanval op Dieppe tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Mulliner

Nu is de auto helemaal opnieuw opgebouwd door Bentley en partner Mulliner. Laatstgenoemde bouwt al sinds de jaren '70 diverse one-offs en is dus uiterst geschikt voor dergelijke projecten. Voor de ontwikkeling van de Corniche gebruikten ze originele bouwtekeningen. Daarbij had Mulliner het geluk dat verschillende onderdelen voor de Corniche en MkV nog beschikbaar waren. Bentley had deze in de jaren '30 van de vorige eeuw al wel had ontwikkeld en blijkbaar tot nu bewaard.. Alle andere onderdelen voor het exterieur en interieur werden door Bentley en Mulliner zelf nieuw gecreëerd. Wat dat allemaal heeft gekost geeft Bentley niet prijs, maar dat is misschien maar goed ook.